Kaffe-iskuber

Minska svinnet med kaffe-iskuber

Stora mängder kaffe och kaffesump slängs dagligen i Sverige, helt i onödan. Något som dels påverkar miljön på ett negativt sätt, men även nedsätter det hårda arbetet de odlare, som mödosamt skördar bönorna för hand, gör. Med anledning av detta tänkte vi dela med oss av ett bra, enkelt och välsmakande sätt att minska detta svinn – kaffe-iskuber.

Kaffesvinn – ett utbrett problem

Som tidigare nämnts är det svenska kaffesvinnet utbrett. Vi har tidigare berättat om hur kaffe är en riktig ”avloppsbov”. Detta i en tid då kaffets ursprung är viktigare än någonsin tidigare.

Enligt en undersökning från Naturvårds- och Livsmedelsverket häller vi svenskar varje år ut 224 000 ton flytande mat och dryck i avloppet, varav majoriteten av dessa består av kaffe och te. Källa: Naturvårdsverket

Detta innebär, enligt beräkningar från Löfbergs, att vi svenskar häller ut över 300 miljoner liter kaffe varje år. Med andra ord miljontals liter kaffe som årligen går till spillo, och då är ändå endast hushållen inräknade.

Kaffesvinnet är således ett minst sagt utbrett problem. Något som få svenskar verkar reflektera över. Enligt en Sifoundersökning som genomförts på uppdrag av Löfbergs tänker endast tre av tio kaffedrickare på att minimera mängden kaffe de häller ut.

Lösningen? Kaffe-iskuber!

För att minska mängden kaffe som hälls ut i vasken, kan du med fördel låta göra iskuber av överblivet kaffe. En både enkel och välsmakande lösning på ett utbrett och allvarligt problem!

Så skapar du kaffe-iskuber i tre enkla steg

1. Brygg vanligt starkt kaffe och låt det svalna. Eller ännu bättre – använd det kalla kaffet som blivit kvar i pannan och som du tänkt slänga i vasken.

2. Häll upp det kalla kaffet i isformar och ställ sedan in formen i frysen.

3. Låt formen stå i frysen tills kaffet omvandlats till iskuber. Ta sedan ut dem ut och placera kaffe-iskuberna i ett glas. Komplettera därefter med mjölk och du har en välsmakande och hållbar kaffedrink!

Vill du piffa till drinken ytterligare, kan du med fördel hälla ner lite kakao eller O’boy-pulver i glaset. För festligare tillfällen går det också bra att byta ut mjölken och kakaon mot Kahlua, Baileys eller någon annan likvärdig dryck.

Vill du få fler hållbarhetssmarta tips? Läs då vår tidigare artikel ”Kaffesump som gödning – ett miljösmart val”.

Vårt gedigna hållbarhetsarbete

För oss på Beans in Cup är miljö och hållbarhet mycket viktigt. Det är någonting som genomsyrar hela vår verksamhet. Som en del av vårt gedigna hållbarhetsarbete tillhandahåller vi endast kaffe som är miljö- och etiskt märkta. Men vi nöjer oss inte där!

Våra transporter sker med miljösmarta bilar parallellt som vi klimatkompenserar för alla utsläpp som vi inte lyckats eliminera. Vi är också en av de få företag som kan erbjuda en Svanenmärkt kaffetjänst på jobbet.

Som om detta inte vore nog drivs alla våra kunders kaffemaskiner med förnybar el och vi kan även erbjuda Gröna maskiner - rekonditionerade maskiner som är fördelaktiga ur en mängd olika perspektiv, inte minst hållbarhetsperspektivet.

Lär dig mer om vårt hållbarhetsarbete och våra kaffelösningar eller kontakta oss vid eventuella frågor eller funderingar.

Anna Ståhl

Presskontakt VD 0705 08 55 28

Vi tar kaffe på största allvar. Vår vision är att finnas i varje medarbetares kopp – varje dag. Vi vill att alla ska kunna dricka riktigt gott kaffe på sin arbetsplats. Med gott kaffe menar vi inte bara god smak, utan också ett ansvar för en hållbar utveckling.

Stallarholmsvägen 40
124 59 Bandhagen