Tandblekning - en fråga om nyanser

De flesta tillverkare av tandblekningsprodukter redovisar effektiviteten som antal steg på en nyansskala. Det finns olika skalor och olika sätt att mäta. Precis som temperatur kan mätas i Celsius eller Fahrenheit där antalet steg i Celsius mellan 20 och 25° motsvaras av ungefär 9 steg i Fahrenheit. Det är mycket viktigt att våra kunder är nöjda och att våra produkter ger önskat och förväntat resultat. Hur man uppfattar tandfärg och vithet är mycket personligt och subjektivt vilket gör det ännu viktigare att använda så objektiva mät-och resultatmetoder som möjligt. Därför följer Beconfident de gällande rekommendationerna från American Dental Association ADA.

Det finns ingen vedertagen och tvingande standard för att rapportera blekningseffekt, men det Amerikanska Tandläkarförbundet (ADA) har publicerat riktlinjer för hur man ska mäta och rapportera både till allmänheten och i vetenskapliga studier. Den enda skala som följer dessa riktlinjer och är godkänd i kliniska studier är VITA Shade Guide. Denna standardiserade skala introducerades på 1980-talet för att underlätta kommunikationen mellan tandläkare och tandtekniker och består av 16 olika nyanser från det vitaste 1 till mörkaste 16. Beconfident använder enbart denna skala i vår marknadsföring och när vi redovisar resultat i våra kliniska studier.

När Beconfident anger upp till 7 stegs förbättring menar vi att i genomsnitt har deltagarna i den kliniska studien fått 7 stegs vitare nyans i jämförelse med ursprungsnyansen.

Många tillverkare marknadsför förbättringar med den så kallade TruByte skalan eller en digital skala vilket gör det omöjligt att jämföra antalet stegs resultat. Ur marknadsförsingsperspektiv är det naturligtvis fördelaktigt att kunna ange ett högre antal steg - men om man inte talar om vilken skala man använder är det lätt att bli vilseledd som konsument i tron om att en högre siffra ger ett bättre resultat. Sanningen är att en 8 stegs förbättring enligt TruByte skalan i själva verket motsvaras av 4 steg enligt Beconfidents VITA skala.

Våra kunders säkerhet, nöjdhet och förtroende är viktigt för oss. Vi anser därför att det är viktigt som konsument att vara medveten om att det finns olika skalor, och att alltid kolla upp vilken skala en aktör använder. Detta för att få ett resultat som är så nära det önskade slutresultatet som möjligt.