Beconfident® tar hem stororder på konkurrensutsatt marknad

Det Båstadbaserade dentalbolaget tar hem en order på 200.000 tandblekningskit med ett totalt värde som överstiger tio miljoner svenska kronor. Group Beconfident Europe AB utvecklar innovativa produkter inom tandblekning och munvård. Under de senaste fem åren har man utvecklat över 40 stycken egna produkter.

2016 var bolaget först i världen med att lansera produkten WhiteAmin, en vitaminberikad tandkräm med tandblekande ingredienser. Tanken bakom tandkrämen är att ta vara på munhålans förmåga att absorbera näringsämnen och är därför berikad med hälsofrämjande vitaminer och antioxidanter som tas upp av munhålan vid daglig tandborstning både morgon och kväll. Sedan lanseringen av WhiteAmin har utvecklingstakten gått allt snabbare och Beconfident® fortsätter att utveckla att lansera innovativa produkter i ett högt tempo.

- Vår styrka ligger i våra recepturer, vi satsar på forskning och spetsteknologi för att utveckla produkter som är bättre än de som redan finns på marknaden. Vi är otroligt stolta över vårt breda sortiment av tandblekningsprodukter och lägger just nu stort fokus på produkter med hälsofrämjande ingredienser och bra munhälsa för alla - inte bara de som vill ha vitare tänder” berättar Johan Ling-Vannerus, CEO på Group Beconfident Europe AB.

Beconfident® menar att framgången är ett resultat av varumärkets nytänkande och högkvalitativa egenutvecklade produkter - oavsett om det är marknadens mest effektiva hemmatandblekning eller de nyligen lanserade multifunktionella whitening-tandkrämerna som redan tilldelats ett utmärkande innovationspris.

Den positiva utvecklingen har gett bolaget möjlighet att utöka kompetensen med tre nya medarbetare som är på plats inför årets två sista kvartal. Det är dock enbart bolagets ledning och främsta utvecklare som sitter inom bolaget, nästan 90 % av alla funktioner är externa.

- Styrkan ligger i att de bästa kompetenserna samverkar, och att vi har fri tillgång att välja resurser för varje projekt. Det är en fördel att ha friheten att arbeta med de allra främsta på varje område och kunna koordinera det centralt, fortsätter Johan Ling-Vannerus.

Beconfident® har etablerat sig internationellt och levererar produkter runt om i hela världen. Den egna e-handel är tillgänglig på totalt elva marknader, där Sverige idag är den största. Tidigare låg fokus på att synliggöra produkterna i fysisk handel och huvudsakligen hos etablerade aktörer för att understryka produkternas kvalitet. Bland återförsäljarna finns bland annat LYKO och Apotek Hjärtat. I dagsläget ligger ett större fokus på att bearbeta relevanta aktörer som bedriver omnihandel runt om i Europa med utgångspunkt i att det är digitala marknadsplatser som är framtidens köpcentra - väldigt hög andel av alla köp kommer att levereras hem till dörren.

Bolaget har inga planer på att sakta ner, med nya medel och ny kompetens har Beconfident®mer energi än någonsin att fortsätta den innovationsresa som kännetecknar varumärket.

För mer information, vänligen kontakta:
Thomasine von Bodungen, Global Brand and E-commerce Manager
E-post: thomasine@beconfident.com Tel: +46 (0) 702-56 50 00