Gå direkt till innehåll
Hjälp till att sprida undersökningen "Svenskarna med funktionsnedsättning och internet"

Svenskarna med funktionsnedsättning och internet 2021

Varje år undersöks hur svenskar använder internet, datorer, telefoner och surfplattor. Men de flesta undersökningar visar nästan inget om hur det är för personer med olika funktionsnedsättningar.

Därför har vi på Begripsam sedan några år undersökt just det. Och vi ser att det finns stora skillnader och ett glapp mellan hur personer med och utan funktionsnedsättning använder internet, smarta telefoner, datorer och surfplattor. Vår undersökning kallas Svenskarna med funktionsnedsättning och internet, SMFOI.

Nu behöver vi din hjälp. Årets enkätundersökning är igång. Sprid vidare och/eller svara själv, om du har en funktionsnedsättning och vill berätta hur du använder internet.

På vår sajt kan du också se resultaten från föregående års undersökningar.

Länk direkt till enkäten:

En sammanfattning av resultaten från undersökningen 2019:

• Den digitala klyftan etableras i unga år och består livet ut.

• En tredjedel av personerna med funktionsnedsättning tycks inte ha något sätt att identifiera sig digitalt.
    De har varken Mobilt BankID eller någon annan e-legitimation. Det är i huvudsak yngre och medelålders personer med funktionsnedsättning som ingår i denna grupp. Bland personer utan funktionsnedsättning är motsvarande siffra 6 procent och en mycket stor andel av dessa är äldre.

• Att en tjänst för att legitimera sig för att utföra bankärenden har blivit en del av samhällets infrastruktur för andra samhällstjänster och livsviktiga digitala tjänster skapar stora tillgänglighetsproblem.

• Det digitala utanförskapet påverkas av funktionsnedsättning men kan inte förklaras av funktionsnedsättning. Det finns personer med samma svårigheter som är fullt delaktiga och som inte är delaktiga alls.

• Indikatorer för digitalt utanförskap är att ha slutat skolan tidigt, vara arbetslös eller äldre. För personer med funktionsnedsättning är det dessutom en ökad risk om man har gått i särskola, är i aktivitetsersättning, sysselsätts på daglig verksamhet, bor på särskilt boende, är man eller har låg inkomst.

• Banktjänster och e-handel verkar ha blivit svårare, jämfört med undersökningen 2017.

• Personer med funktionsnedsättning är mer aktiva på sociala medier än personer utan funktionsnedsättning.

• Störst svårigheter med internet har den som har språksvårigheter, svårigheter kopplade till intellektuell förmåga och till bristande synförmåga.

Vi ser en betydande digital klyfta mellan personer med funktionsnedsättning och personer utan funktionsnedsättning. Storleken på klyftan varierar beroende på fråga och typ av funktionsnedsättningar. Men i många fall är skillnaden runt 30 procent, och skillnaderna finns i alla åldersgrupper.

Det finns stora andelar i varje granskad grupp som:

• rapporterar olika typer av svårigheter.

• regelbundet tar hjälp av andra för att utföra saker på internet.

• använder internet mindre än personer i motsvarande grupp som inte har funktionsnedsättning.

• inte känner sig fullt delaktiga i det digitala samhället.

Kontakta oss gärna så berättar vi mer!

Skicka e-post till kerstin.ahlstrand@begripsam.com
Ring till Kerstin Ivarson Ahlstrand, telefon 073 230 00 81