Teamet i Vemdalen

Nyhet -

Beijer öppnade upp i Vemdalen by för ett halvår sedan och mycket har hänt sedan dess

Vi har ett fantastiskt team som gör ett kanonjobb och fyller den efterfrågan vi har sett finns i Härjedalen. Faktum är att vi redan efter ett halvår kan se att hälften av våra kunder idag är nya kunder till oss på Beijer – kunder vi inte hade på radarn när vi öppnade upp, säger Peter Björs, Regionssäljare Södra Norrland

Vi ställer några frågor till Peter som varit med från start och involverad i etableringen.

Hur summerar du det första halvåret?
Svar: Vi har taktat lite över tänkt budget sen vi startade vilket är roligt att se, det är vi väldigt stolta över. Vi startade upp säljkontoret under lågsäsong och kunde jobba ihop personalen - jag tror att det är en stor del i framgången. Vi fick chansen att bygga upp en solid grund med ett tydligt fokus och ett tydligt löfte till våra kunder. Hos oss ska det alltid finnas material och vi ska vara extremt duktiga på leveranser. Exempelvis när vi kan hjälpa en kund till filialen i Borås att leverera en beställning med konstruktionsvirke till Idre som ligger 16 mil bort, samma dag, med bara några timmars varsel. Då inser man att vi lever upp till det vi vill stå för – nöjda kunder.

Självklart är det en stor utmaning att öppna ett nytt säljkontor på en ny ort. Det finns ingen historik att luta sig mot, vilket inneburit utmaningar när det kommer till sortiment och beställningar. Vi har arbetat tight med vår centrala varuförsörjningsavdelning för att hitta vägar fram och uppskatta hur mycket som behöver beställas och vad som ska finnas på lager. Vi öppnade upp med ett grundsortiment som vi sedan byggt på och utvecklat genom nära dialog med våra kunder.

Relation och tillgänglighet är viktig för oss och vi är ute och träffar mycket kunder och bygger upp ett kundunderlag som får oss att utvecklas. Vi har skapat ett mervärde för våra kunder från närliggande regioner som verkar och bygger i Vemdalen, men det är också väldigt roligt att så många nya kunder ser och uppskattar det arbete vi lägger ner, och vill vara en del av Beijer.

Vad är planen framåt och kommer ni att behöva utöka teamet ytterligare?
Svar: Det som händer framåt är att vi i april anställt ytterligare en resurs för att förstärka lager och butik. Marielle Bodin, en ung och pigg tjej som kommer från grannbyn Vemhån. Vår målsättning är att fortsätta växa och framöver även utöka vår säljstyrka med en kombinerad ute/innesäljare, samt förstärka lagret i ytterligare en förlängning.

Vad är det unika att arbeta för Beijer i Vemdalen by? Behöver man tycka om att åka skidor för att trivas?
Svar: Jag anser att man får man en helt annan livskvalité. Man behöver inte nödvändigtvis tycka om att åka skidor, men man måste nog gilla natur och friluftsliv. De som flyttar hit kommer ofta från större städer och vill ändra sin livssituation. Här lever vi inte med samma stress och det finns en annan mentalitet. Det finns ett gammalt ordspråk som säger; Glöm glitter och paljetter - hemvävt går hem. Det tycker jag speglar oss i Vemdalen på ett bra sätt. Det är ett glatt gäng med hög service där det lokala entreprenörskapet lyser igenom och blir framgångsfaktorn. Det, tillsammans med att vi har en ledning som stått bakom och trott på konceptet – fullt ut.