Med det smarta förbrukningsförrådet adderar vi ytterligare en tjänst inom ramen för vårt Bygglogistikerbjudande, säger Mattias Karlsten, Head of Operational Development på Beijer Byggmaterial AB

Nyhet -

Smart lösning från Qlocx säkrar tillgången på byggmaterial för Beijer Byggmaterials kunder

Beijer Byggmaterial har inlett ett samarbete med teknikföretaget Qlocx. Samarbetet innebär att Beijers kunder får tillgång till Qlocx-systemet, en smart förbrukningslösning som ökar tillgängligheten på produkter och förenklar varuförsörjningskedjan för kunderna.

Qlocx-systemet är en automatiserad förvaringslösning som består av förråd för bland annat infästningsmaterial, förnödenheter och skyddsprodukter där systemet håller koll på saldot och automatiskt kan fylla på innan materialet tar slut. Detta innebär att Beijer kan säkerställa att deras kunder inte står utan nödvändigt material på sina arbetsplatser. Den flexibla tjänsten och tekniken kan anpassas till olika typer av utrymmen, vilket möjliggör skräddarsydda lösningar för de unika behov som förekommer på olika arbetsplatser.

- Med det smarta förbrukningsförrådet adderar vi ytterligare en tjänst inom ramen för vårt Bygglogistikerbjudande. Tekniken, som kan användas i såväl skåp som containers och öppna utrymmen, erbjuder en flexibel lösning för olika typer av projektbehov. Vi bygger dom som bygger, och därför är ökad tillgänglighet för våra kunder, något som vi hela tiden utvecklar och förbättrar, säger Mattias Karlsten, Head of Operational Development på Beijer Byggmaterial AB.

Systemet bakom förbrukningslösningen är framtaget av Qlocx och effektiviserar administrationen för både leverantören och användaren. Förrådet är låst med Qlocx digitala lås. Genom Qlocx app i telefonen kan användaren öppna förrådet med ett knapptryck och sedan enkelt med telefonens kamera scanna streckkoden på de produkter som användaren önskar att ta ut. Qlocx system håller därefter koll på saldot i förrådet och när saldot sjunkit till den förutbestämda orderpunkten lägger systemet automatiskt en ny order med den mängd som användaren bestämt.

- Vi på Qlocx är otroligt glada över samarbetet med Beijer. Deras ambition och strävan att ligga i framkant och alltid erbjuda sina kunder de bästa lösningarna genomsyrar hela organisationen, säger Marcus Lindeberg, Försäljningsansvarig på Qlocx

Automatiseringen minskar drastiskt tiden det tar att anskaffa nödvändigt material samtidigt som användarna får en tydlig överblick. Dessutom har användarna möjlighet att lägga till en märkning på varje uttag vilket möjliggör spårbarhet av materialanvändningen och dess ändamål.

Läs mer om Qlocx
beijerbygg.se