Från vänster i bild: Andreas Josefsson & Anton Gunnarsson, Beijer Skellefteå

Tillsammans utvecklas vi genom inkludering och mångfald

Vi känner ett samhällsansvar att alla ska inkluderas i samhället, säger Anton Gunnarsson, lagersäljare, Beijer Skellefteå. På Beijer är vi stolta över att tillhöra en gemenskap av olikheter och som en del av STARK Group delar vi ett tankesätt om att mångfald och inkludering har en positiv inverkan på vår prestation, vår verksamhet och de miljöer där våra medarbetare utvecklas. Ett fint lokalt initiativ från Beijer Skellefteå visar hur just inkludering resulterat i ännu en engagerad medarbetare som bygger dom som bygger.

I februari kom Andreas Josefsson till Beijer Byggmaterial i Skellefteå för att arbetsträna inom ramen för LSS daglig verksamhet. Samarbetet mellan Beijer Skellefteå och kommunen har bidragit till att han i dag har kunnat erbjudas en fast anställning.

Sedan den första november har Andreas Josefsson för första gången i sitt liv en fast anställning. Under de senaste månaderna har han gjort sin livs resa och utvecklats otroligt mycket som människa genom sitt arbete på företaget. Det kändes helt fantastiskt att allt man har slitit för gav ett sådant bra resultat. Jag har aldrig sett någon så lycklig över att få en anställning, berättar Anton Gunnarsson, som varit hans mentor under arbetsträningen.

Anton fortsätter: Jag tycker det är fantastiskt roligt att se den utveckling Andreas gjort under tiden hos oss. Han har också bidragit till att ett bättre klimat och en trevligare jargong i hela personalgruppen skapats sedan han blev en del av gänget. Vi lägger stor vikt vid hur människorna mår på jobbet och hur personalgruppen fungerar tillsammans. Om man har en välfungerande grupp som mår bra så visar det sig även på resultatet. Jag strävar alltid efter att se personen bakom kvalifikationerna. Det viktigaste är att man har ett driv och en ambition, sedan kan man alltid utbilda personerna internt för att de ska få de kunskaper som krävs.

Andreas Josefsson själv säger att han lärt sig extremt mycket under tiden han varit på företaget och ser fram emot att lära sig ännu mer. Jag har verkligen trivts superbra här och fått ett otroligt bra mottagande. Anton har varit väldigt bra som handledare och lärt mig allt han kan.

Film där Anton berättar om arbetet med integration och arbetsträning som Beijer gjort i Skellefteå tillsammans med kommunen.