Vad är det som gör att du trivs så bra i din roll som säljchef på Beijer?

Vad är det som gör att du trivs så bra i din roll som säljchef på Beijer?

Beijer Byggmaterial växer rejält i Region Väst och behöver därför fler duktiga kundansvariga säljare som vill ansluta till Team Beijer! Vad passar då bättre än att lyfta fram en av våra nya säljchefer i Region Väst för några snabba frågor?

Peter Moell, Säljchef Beijer Borås. Anställd på Beijer sedan januari 2020.

Vad är det som gör att du trivs så bra i din roll som Säljchef på Beijer?
- Rollen är ny för mig och det som är bra är att alla, både chefer och kollegor ger mig den tiden som jag behöver för att växa in i rollen. Likaså stödet och förtroendet från alla oavsett hur länge de arbetat på Beijer, man känner sig otroligt välkommen in i organisationen.

På vilket sätt driver du sälj?
- Jag tar ofta hjälp av våra leverantörer, de brinner för sälj precis som vi. De vill engagera sig i våra projekt och stöttar med den erfarenhet som de har. Våra leverantörer har byggt relationer med oss i åratal och nu har vi även fått dem att bygga tillsammans med oss i samverkan ut mot kund. På det viset får de engagera sig lite mer personligt och det tycker många om. Det gör oss otroligt slagkraftiga och är en inspirerande del som underlättar för mig och mina kunder.

Beijer är en stor organisation, hur jobbar ni lokalt?
- Inom sälj får man hela tiden diskutera saker som kunden vill ha på respektive bygge/lager och kan man då inte fixa detta med det vi lagerför så får vi helt enkelt lösa det och vara flexibla lokalt. Vi äger vår butik och kund. Vi har flexibilitet och förtroendet att jobba lokalt från Beijer centralt. Vi har inte samma traditioner och arbetssätt i hela Sverige, till exempel om en kund vill att vi ska lagerföra en produkt eller sortiment så är det upp till oss lokalt att besluta detta.

Vad är fördelarna för dig som säljchef att jobba i en stor organisation med centrala stödfunktioner?
- De är ju helt grymma, det kvittar vem man ringer så hjälper de alltid till. Det känns verkligen att vi jobbar som ETT Beijer. Lokalt finns det ett arbetssätt och en nivå på kunskapen, oavsett om det gäller leverantörer, produkter, inköp, affärssystem med mera. När det krånglar eller man söker svar så finns det alltid en nivå till på kunskapen inom Beijer och det är totalt prestigelöst. Alla hjälper alla, och det är en trygghet som är värdefull.

Hos oss på Beijer är det ett lokalt affärsmanskap och ett lokalt kundperspektiv som våra säljare & våra kunder upplever som den viktigaste faktorn för ett lyckat samarbete. Till detta har vi grymma servicefunktioner centralt som stödjer verksamheten lokalt. Som Sveriges största helägda bygghandelskedja har vi även bästa leverantörerna så att du som säljare kan lösa alla önskemål. För att ta ett exempel samarbetar Beijer med de största sågverken i Norden vilket säkrar både rätt pris & tillgång på trävaror.

Vi finns idag på 82 lokala orter i hela Sverige och skapar tillsammans Beijer Byggmaterial – Vi bygger dom som bygger.