Adam Alsing leder Beijers nya podd "Bygga åt idioter". I första avsnittet gästas han av hantverkarna Martin och Kristoffer.

Adam Alsing möter hantverkare i Beijers podd ”Bygga åt idioter”

Har du hört fördomsfulla historier om hantverkare? Många har en egen historia om en dålig hantverkare som gör att de anser sig kunna dra en hel yrkeskår över en kam. Men det finns som bekant alltid en andra sida. Nu är det dags att höra hantverkarnas historier om sina kunder.

I podden ”Bygga åt idioter” träffar Adam Alsing hantverkare som berättar dråpliga historier om märkliga kunder de jobbat hos. Det är Beijer Byggmaterial som ligger bakom podden, som med en humoristisk framtoning vill skapa debatt om den svenska tendensen att slentrianmässigt kritisera just hantverkare. Podden baseras på Beijer Byggmaterials bok ”Bygga åt idioter” som innehåller 13 olika kundtyper och tips på hur man som hantverkare kan hantera de besvärliga situationer och konflikter som ibland uppstår mellan hantverkare och kund.

Podden har på kort tid blivit riktigt populär och ligger på 4:e plats av de mest lyssnade poddarna på poddtoppen.

— Efter parkeringsvakter tycks hantverkare vara de man kan få snacka hur mycket skit om som helst. De bygghistorier som jag har fått höra under inspelningen är väldigt roliga och visar verkligen att det finns två sidor av det här myntet, säger Adam Alsing.

Premiäravsnittet finns nu att lyssna på där poddar finns, exempelvis Spotify, Podcaster och självklart på beijerbygg.se. På onsdagar släpps ett nytt avsnitt.

Avsnitt 1 (9 oktober)

”Ju närmare havet desto sketnare folk”
Martin och Kristoffer berättar vilka som alltid bjuder på fika – och vilka som inte ens betalar fakturorna och behandlar sin hantverkare som skräp. Vidare hör vi om svårigheterna att bygga kök hemma hos ett swingerspar.

Avsnitt 2 (16 oktober)

”Använd hinken”
Kakel-Perra berättar om när han jobbade hemma hos en Ingenjör från ABB och det äckligaste han varit med om. Snickar-Peter berättar om en ”Snåljåp" som gick i sin egen fälla.

Avsnitt 3 (23 oktober)

”Professorn som försvann”
Rille berättar om när han och hans bror blev tagna med händerna i syltburken och när en professor från Stocksund inte lyssnade ordentligt. Stefan drabbades av en ”Pedant” som fick spel.

Avsnitt 4 (30 oktober)

”Som i en Beckfilm”
Patrik får en galning på halsen där allt slutade i domstolen. Jonte berättar om en kollega som hamnade i en Beckfilm.

Avsnitt 5 (6 november)

”Inge deg inge kneg”
Magnus berättar om en Snåljåp från Djursholm och om Mellansveriges absolut värsta Bevakare. Janne berättar om petiga Excel-killar och om en Gör-Det-Självare som tog sig alldeles för stora friheter.

För ytterligare information / frågor:

Elisabet Heinrich, Marknad- & Kommunikationschef Beijer Byggmaterial
elisabet.heinrich@beijerbygg.se