Geir Thomas Fossum, vd Beijer Byggmaterial AB

Beijer Byggmaterial AB levererar ett starkt bokslut och positionerar sig för vidare tillväxt

Sveriges största byggmaterialkedja, Beijer Byggmaterial AB redovisar för det brutna räkenskapsåret 2019/2020 en omsättning på 7,3 miljarder SEK och EBITDA på 403 miljoner SEK. Jämfört med räkenskapsåret 2018/2019 har omsättningen ökat med 11,5 % och samtidig har underliggande lönsamhet fortsatt utvecklas starkt. Under året har Beijer Byggmaterial AB även avyttrat delar av sitt fastighetsbestånd. Resultat före skatt uppgår till 662 miljoner SEK.

Den positiva utvecklingen drivs huvudsakligen av god underliggande organisk tillväxt och utöver det ger de förvärvade bolagen ytterligare positiv tillskott i både tillväxt såväl som lönsamhet.

Under räkenskapsåret genomförde Beijer Byggmaterial AB förvärv av två bolag. Bolagen har under räkenskapsåret fusionerats in i Beijer Byggmaterial AB och är en del av verksamheten som idag består totalt av 2000 medarbetare och 82 byggvaruhus.

Den positiva utvecklingen under räkenskapsåret är helt i linje med bolagets strategiska plan att växa tillsammans med professionella kunder. Under finansåret lanserade bolaget en rad kommersiella initiativ för att göra våra proffskunders vardag enklare:

• En kundklubb för proffskunder som idag har mer än 10,000 medlemmar
  • Vår marknadsledande digitala plattform som kunden ger högt betyg på
  • Ett vässat produkterbjudande där vårt eget varumärke RAW lanserats inom en rad produktområden
  • Förbättrat logistikerbjudande där sk. track and trace funktionalitet erbjuds våra kunder

Det vi har åstadkommit under 2020 är imponerande. Våra kompetenta medarbetare har verkligen levererat och Beijer står fortsatt starkt finansiellt och med en väl fungerande affärsmodell. Vi ser en ökande försäljning till lokala hantverkare och gentemot konsument. Beijer är väl positionerat för stark framtida tillväxt”, säger Geir Thomas Fossum vd Beijer Byggmaterial AB.

Vi har presterat ett starkt resultat under det brutna räkenskapsåret med en god tillväxt på omsättning och på sista raden. Beijer klarar också att lyfta sina underliggande marginaler tack vare utmärkt lokalt affärsmannaskap, lyckad kategoriutveckling och smarta inköp”, säger Eva Strand CFO Beijer Byggmaterial AB

Kalenderåret 2020 har varit ett speciellt år. Covid-19 har påverkat hela samhället. Ingen har lämnats oberörd eller opåverkad. Beijer har under pandemin fokuserat på att vara ett bra stöd till våra professionella kunder. Tillsammans ställer vi inte in – vi ställer om.

Beijer har hela tiden noggrant följt de rådande riktlinjerna och anpassat verksamheten efter det.

*Årsredovisningen innehåller räkenskapsåren 2019-08-01 till 2020-07-31.

Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja med 82 byggvaruhus över hela Sverige. Vi förser både byggproffs och hemmaproffs med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet. Beijer Byggmaterial omsätter 8 miljarder SEK och har ca 2000 medarbetare.

Beijer Byggmaterial ingår i STARK GROUP som är Nordeuropas ledande distributör av byggmaterial med verksamhet i Danmark, Grönland, Norge, Sverige, Finland och Tyskland. STARK GROUP erbjuder ett brett utbud av tjänster till både entreprenörer och professionella hantverkare. STARK GROUP äger STARK i Danmark och Grönland, Neumann Bygg i Norge, Beijer Byggmaterial i Sverige, STARK i Finland och STARK i Tyskland.