Michael Flood, Jens Karlsten, Fredrik Sölve, Geir Thomas Fossum och Peter Sjögren från 100 % Proffs och Beijer Byggmaterial

Beijer Byggmaterial satsar vidare i Stockholm genom förvärv av 100% Proffs

Beijer Byggmaterial AB har tecknat avtal om att förvärva byggmaterialhandlaren 100% Proffs Trä & Byggvaror AB med två tillhörande anläggningar i Stockholmsområdet. Genom förvärvet siktar Beijer på att tillsammans med bolaget bygga marknadens bästa kunderbjudande i Stockholm. 100% Proffs Trä & Byggvaror är idag medlem i Woodykedjan.

Beijer har sedan tidigare totalt 16 byggvaruhus och 2 logistikcenter i Stockholmsområdet och med det nya förvärvet förstärker Beijer sin närvaro med ytterligare två byggvaruhus och får samtidigt en ännu bättre geografisk täckning.

100% Proffs har blivit ett starkt varumärke bland byggproffsen i Stockholmsområdet. Anläggningarna som ligger i Bandhagen och i Rotebro har ca 50 medarbetare och riktar sig enbart mot proffskunder i Stockholmsområdet. Bolaget har under senare år drivits mycket framgångsrikt och haft en stark utveckling med engagerade medarbetare, många nya byggkunder och projekt.

-Jag är mycket glad över att önska nya kollegor och filialer varmt välkommen till Beijerfamiljen. 100% Proffs två anläggningar i Stockholm passar väl in i vår offensiva tillväxtstrategi. I likhet med Beijer fokuserar 100% Proffs på lokala hantverkare och våra nya kollegor har lyckats mycket väl med sin strategi. Vi är mycket imponerade över den position som 100% Proffs har skapat i marknaden. 100% Proffs drivs med fokus på nöjda kunder med hjälp av kompetent och engagerad personal i kundmötet. Vi ser fram emot att utveckla verksamheten vidare tillsammans med gänget i Bandhagen och Rotebro, säger Geir Thomas Fossum, VD på Beijer Byggmaterial

-Valet av Beijer som ny ägare har varit relativt enkelt, ett modernt drivet företag med stora konkurrensfördelar, alltid i framkant när det gäller byggmaterial och tjänster. Beijers avsikt är att fortsätta driva 100% Proffs som tidigare, med större kapacitet och uthållighet som motsvarar marknadens förväntningar inom områden som hållbarhet, digitalisering och logistik, säger Fredrik Sölve VD på 100% Proffs.

Tillsammans med 100% Proffs kommer Beijer bidra med ett ännu starkare kunderbjudande och en utvecklad tjänsteportfölj till proffsmarknaden samt erbjuda befintliga 100% proffs-kunder möjligheten att ta affärer både i och utanför Stockholm, via Beijers redan starka butiksnätverk. 100% Proffs ska fortsatt drivas av det lokalt starka och engagerade teamet, men med uppbackning och utvecklingsmöjligheter inom t.ex. hållbarhet, digitalisering och logistik som Beijer kan erbjuda

-Jag är mycket glad att komplettera vårt redan starka filialnätverk i Stockholm med ytterligare två filialer, 100% Proffs har precis som Beijer fokus på den professionella byggkunden och jag är övertygad om att 100% Proffs kunder kommer att uppskatta att få tillgång till Beijers breda och starka tjänste- och logistikerbjudande och inte minst ett brett filialnätverk i Stockholm och övriga Sverige. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla Stockholms vassaste kunderbjudande till stadens alla byggproffs tillsammans med alla nya medarbetare på 100% proffs, avslutar Jens Karlsten, Regionchef på Beijer Byggmaterial AB

Övertagandet är planerat till april 2022

Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja med 110 byggvaruhus och kakelbutiker över hela Sverige. Vi förser både byggproffs och hemmaproffs med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet. Beijer Byggmaterial omsätter ca 10 miljarder SEK och har ca 2400 medarbetare.

Beijer Byggmaterial ingår i STARK GROUP som är Nordeuropas ledande distributör av byggmaterial med verksamhet i Danmark, Grönland, Norge, Sverige, Finland och Tyskland. STARK GROUP erbjuder ett brett utbud av tjänster till både entreprenörer och professionella hantverkare. STARK GROUP äger STARK i Danmark och Grönland, Neumann Bygg i Norge, Beijer Byggmaterial i Sverige, STARK i Finland och STARK i Tyskland.