Från vänster: Martin Vernersson, Lars Sahlberg, Gösta Vernersson, Ulf Helgesson, Geir Thomas Fossum och Peter Heie

Beijer fortsätter att växa i Västsverige och stärker sin position ytterligare genom förvärvet av Sotenäs Trävaru AB i Bohuslän

Beijer Byggmaterial AB har tecknat avtal om att förvärva byggmaterialhandlaren Sotenäs Trävaru AB med tre tillhörande anläggningar. Beijer fyller därmed ut luckorna i Bohuslän och stärker sin position i Västsverige. Sotenäs Trävaru AB är idag medlem i Woodykedjan.

Beijer har sedan tidigare totalt 13 anläggningar i väst och med det nya förvärvet förstärker Beijer sin närvaro med ytterligare tre byggvaruhus i region väst.

Sotenäs Trävaru AB är ett familjeägt företag med tre anläggningar i Bovallstrand, Tanumshede och i Strömstad. Den största anläggningen i Bovallstrand, med anor från 1918 har en butiksyta på hela 3400 m2och med en tillhörande lageryta på 12 500 m2. Bolaget har drivits framgångsrikt under många år med ett starkt och lokalt affärsmanskap där den personliga kontakten och den mångåriga kunskapen om lokalmarknaden genomsyrar bolaget.

Tillsammans med Sotenäs Trävaru AB i region väst kommer Beijer att kunna erbjuda ett ännu bättre kunderbjudande som en totalleverantör inom byggmaterial & byggförnödenheter. Sotenäs Trävaru AB har en mycket starkt lokal marknadsposition och har expanderat de senaste fem åren med förvärv i Strömstad samt etablering av en ny anläggning i Tanumshede. Den lokala närvaron och expansionstempot passar Beijer mycket bra och passar in i den fortsatta offensiva satsningen i regionen.

”Sotenäs Trävaru AB´s tre anläggningarna fyller Beijers luckor i Bohuslän och kompletterar våra övriga anläggningar i regionen mycket bra. Teamet i Sotenäs har lyckats skapa en otroligt stark lokal förankring och affär tillsammans med många små, mellan och stora byggare i regionen och det är något vi vill utveckla vidare. I och med förvärvet utökar vi också Beijerfamiljen med ytterligare 75 nya medarbetare som bidrar med stor kompetens och kunskap”, säger Geir Thomas Fossum, VD på Beijer Byggmaterial AB

Förvärvet är en del av en större satsning i region väst där Beijer har också under året förvärvat Kakeldaxgruppen, Centro Kakel & klinker och Angereds Byggvaror AB. Förutom att växa via förvärv skapar Beijer även ett ännu starkare erbjudande till kunderna genom att utöka bygglogistiken och tjänsteerbjudandet för storgöteborg via den toppmoderna anläggningen i Hisings Backa som ska byggas vid årsskiftet.

”Med en stark partner som Beijer kan vi fortsätta vår starka utveckling och ge våra kunder branschens bästa totallösning. Detta samtidigt som vi kan behålla vårt lokala affärsmannaskap och våra duktiga medarbetares ambition att vara bäst vad gäller service och bemötande. Vi får nu förutsättningarna att möta marknadens snabbt ökade krav inom digitalisering, hållbarhet och distribution” säger Håkan Erlandsson, VD på Sotenäs Trävaru AB

Sotenäs Trävaru AB har som Beijer Byggmaterial ett sortiment och utformning som är inriktad till proffshantverkarna & hemmaproffsen. Det lokala erbjudandet som företaget byggt upp under åren kommer att vidareutvecklas och stärkas med de koncept och fördelar som Beijers nationella organisation kan bidra med.

”I och med förvärvet av Sotenäs Trävaru AB får vi en tydlig förstärkning och en närhet till våra kunder från Stenungssund & Uddevalla hela vägen upp genom Bohuslän till den norska gränsen. Jag ser fram emot att hälsa våra nya medarbetare välkomna till Beijer”, säger Lars Sahlberg, Regionchef på Beijer Byggmaterial AB.

Affären beräknas att slutföras den 1 februari 2022, efter godkännande av Konkurrensverket.

Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja med 108 byggvaruhus och kakelbutiker över hela Sverige. Vi förser både byggproffs och hemmaproffs med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet. Beijer Byggmaterial omsätter ca 9 miljarder SEK och har ca 2400 medarbetare.

Beijer Byggmaterial ingår i STARK GROUP som är Nordeuropas ledande distributör av byggmaterial med verksamhet i Danmark, Grönland, Norge, Sverige, Finland och Tyskland. STARK GROUP erbjuder ett brett utbud av tjänster till både entreprenörer och professionella hantverkare. STARK GROUP äger STARK i Danmark och Grönland, Neumann Bygg i Norge, Beijer Byggmaterial i Sverige, STARK i Finland och STARK i Tyskland.