Beijer ökar tillgängligheten för kunderna med nytt system för varuförsörjning

Beijer ökar tillgängligheten för kunderna med nytt system för varuförsörjning

Som ett led i arbetet med att effektivisera och automatisera varuförsörjningen och skapa ett ännu mer konkurrenskraftigt erbjudande till sina kunder inför Beijer Byggmaterial nu ett nytt kvalitativt och hållbart IT-system.

- Målet är att skapa en varuförsörjning i världsklass genom att öka tillgängligheten, minska kapitalbindningen och öka transparensen. Valet av system föll på Relex Solutions, som har det system på marknaden som bäst kan uppfylla Beijers krav och behov, säger Henrik Ehrengren, Logistikdirektör på Beijer Byggmaterial.

Samarbetet med RELEX Solutions kommer att fokusera på att förbättra prognos- och påfyllnadsprocesserna för butiker och distributionscenter. Med de nya strömlinjeformade processerna kommer Beijer Byggmaterial att kunna säkerställa att produkter fylls på effektivt och att beställningar görs för rätt artiklar vid rätt tidpunkt, samtidigt som kostnadseffektiviteten bibehålls. Med dessa processer på plats kommer de att kunna säkerställa produkttillgänglighet för kunderna exakt när de vill göra ett köp.

- De logistiska flödena är en av våra viktigaste konkurrensfördelar inom Beijer. Våra kunder förväntar sig rätt produkt i rätt tid och på rätt plats. Att säkerställa att vi har rätt system och rätt verktyg på plats är centralt för vårt arbete med att optimera vårt logistikarbete, säger Henrik Ehrengren.

Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja med 116 byggvaruhus och kakelbutiker över hela Sverige. Vi förser både byggproffs och hemmaproffs med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet. Beijer Byggmaterial omsätter cirka 12 miljarder SEK och har ca 2500 medarbetare.

Beijer Byggmaterial ingår i STARK Group som är en ledande distributör av byggmaterial med verksamhet i Storbritannien, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Grönland och Österrike. STARK Group erbjuder ett brett utbud av tjänster till både entreprenörer och professionella hantverkare från sina drygt 1 150 filialer, har en årlig omsättning på cirka 100 miljarder SEK och sysselsätter mer än 20 000 personer över hela Europa.