Beijers offensiva expansion fortsätter genom förvärv av XL Bygg i Arvika

Beijer Byggmaterial AB fortsätter sin expansion och förvärvar XL Bygg i Arvika. Med förvärvet breddar man upptagningsområdet väsentligt i Värmland och stärker positionen som Sveriges största helägda bygghandelskedja.

– Som en del av vår strategi att växa kraftigt har vi nu förvärvat XL bygg i Arvika. Förvärvet innebär att vi kommer närmare våra kunder i regionen och kan ge ännu bättre service tillsammans med våra filialer i Karlstad, Kristinehamn och Karlskoga, säger Anders Jakobsson, VD på Beijer.

Genom förvärvet av XL Bygg i Arvika får Beijer ett bygghandelsbolag som levererar personlig service och hög kunskap, och som tillsammans med Beijers breda produktsortiment blir en stark aktör i regionen. XL Bygg i Arvika har 12 anställda och omsättningen 2010 var drygt 35 miljoner kronor.

För bara ett par månader sedan förvärvade Beijer de två bolagen Trä & Bygg i Gällivare och Kiruna, som även de var en del av XL Bygg.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:

Anders Jakobsson, VD Beijer Bygg
Tel. 075-241 10 00,
anders.jakobsson@beijerbygg.se

Kjell Berglund, Regionschef Värmland/ Närke
kjell.berglund@beijerbygg.se

Beijer byggmaterial AB ingår i DT Group som är Nordens största företag inom handel och distribution av byggmaterial. Koncernen har mer än 8 800 anställda och den sammanlagda omsättningen vid det senaste årsbokslutet var 22.1 miljarder DKK. DT Group servar sina kunder genom ett finmaskigt nät av butiker i Danmark, Finland, Grönland, Norge och Sverige. Kundbasen är bred och spänner från ledande nordiska byggbolag, mindre byggföretag till konsumenter och industrier. Koncernens verksamhet är organiserad i kedjorna Beijer Byggmaterial i Sverige, Neumann Bygg i Norge, Silvan i Danmark, Stark i Danmark och Grönland, Starkki i Finland och Cheapy i Sverige. DT Group ägs av Wolseley plc – världens största distributör av VVS-produkter till den professionella marknaden och en ledande leverantör av byggmaterial och service i Europa och Nordamerika.

Taggar

Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja med 83 byggvaruhus över hela Sverige. Vi förser både byggproffs och hemmaproffs med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet. Beijer Byggmaterial omsätter 8 miljarder SEK och har ca 2000 medarbetare.

Beijer Byggmaterial ingår i STARK GROUP som är Nordeuropas ledande distributör av byggmaterial med verksamhet i Danmark, Grönland, Norge, Sverige, Finland och Tyskland. STARK GROUP erbjuder ett brett utbud av tjänster till både entreprenörer och professionella hantverkare. STARK GROUP äger STARK i Danmark och Grönland, Neumann Bygg i Norge, Beijer Byggmaterial i Sverige, STARK i Finland och STARK i Tyskland.

Saiva Zalkalns

Presskontakt Kommunikationschef 070 297 37 76
Elisabet Heinrich

Presskontakt Marknad & Kommunikationschef Marknadsföring & Kommunikation +46 (0)75 241 10 18