Beijers offensiva expansion fortsätter genom förvärv av XL Bygg i Arvika

Beijer Byggmaterial AB fortsätter sin expansion och förvärvar XL Bygg i Arvika. Med förvärvet breddar man upptagningsområdet väsentligt i Värmland och stärker positionen som Sveriges största helägda bygghandelskedja.

– Som en del av vår strategi att växa kraftigt har vi nu förvärvat XL bygg i Arvika. Förvärvet innebär att vi kommer närmare våra kunder i regionen och kan ge ännu bättre service tillsammans med våra filialer i Karlstad, Kristinehamn och Karlskoga, säger Anders Jakobsson, VD på Beijer.

Genom förvärvet av XL Bygg i Arvika får Beijer ett bygghandelsbolag som levererar personlig service och hög kunskap, och som tillsammans med Beijers breda produktsortiment blir en stark aktör i regionen. XL Bygg i Arvika har 12 anställda och omsättningen 2010 var drygt 35 miljoner kronor.

För bara ett par månader sedan förvärvade Beijer de två bolagen Trä & Bygg i Gällivare och Kiruna, som även de var en del av XL Bygg.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:

Anders Jakobsson, VD Beijer Bygg
Tel. 075-241 10 00,
anders.jakobsson@beijerbygg.se

Kjell Berglund, Regionschef Värmland/ Närke
kjell.berglund@beijerbygg.se

Beijer byggmaterial AB ingår i DT Group som är Nordens största företag inom handel och distribution av byggmaterial. Koncernen har mer än 8 800 anställda och den sammanlagda omsättningen vid det senaste årsbokslutet var 22.1 miljarder DKK. DT Group servar sina kunder genom ett finmaskigt nät av butiker i Danmark, Finland, Grönland, Norge och Sverige. Kundbasen är bred och spänner från ledande nordiska byggbolag, mindre byggföretag till konsumenter och industrier. Koncernens verksamhet är organiserad i kedjorna Beijer Byggmaterial i Sverige, Neumann Bygg i Norge, Silvan i Danmark, Stark i Danmark och Grönland, Starkki i Finland och Cheapy i Sverige. DT Group ägs av Wolseley plc – världens största distributör av VVS-produkter till den professionella marknaden och en ledande leverantör av byggmaterial och service i Europa och Nordamerika.