Klimatverktyget är en del av en stor satsning vi gör inom digitalisering och hållbarhet, säger Alexandra Rosenkvist, Miljö- och hållbarhetchef på Beijer.

Nytt verktyg förenklar kundernas hållbarhetsarbete

Kraven på att redovisa klimatavtryck ökar i snabb takt och många företag har utmaningar med att leverera de uppgifter som krävs. För att underlätta för sina kunder, lanserar nu Beijer Byggmaterial ett helt nytt digitalt klimatverktyg för miljöredovisning.

Med det nya verktyget kan kunderna enkelt få en överblick över sin klimatpåverkan och skapa en klimatkalkyl. Verktyget har precis börjat testköras och alla funktioner fungerar precis som de ska.

- Vi vet att detta är mycket efterfrågat bland våra kunder och vi har lagt ner stor omsorg på att få till ett så enkelt, träffsäkert och effektivt verktyg som möjligt. Hållbarhet är en central del i vår strategi och vi är oerhört stolta över att vi är med och driver den här utvecklingen framåt, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.

Klimatverktyget finns på Beijers webbplats under ”mina sidor”. Där kan en kund enkelt få fram data för ett helt projekt, ladda ner uppgifterna till en pdf eller exportera datan till excel. Resultatet kan sedan skickas vidare för att skapa en komplett klimatdeklaration. Med ett knapptryck kan man även få fram C02 och andel återvunnet material på en enskild produkt eller en hel varukorg, vilket underlättar för kunden att göra klimatsmarta inköp.

- Klimatverktyget är en del av en stor satsning vi gör inom digitalisering och hållbarhet. Vi är övertygade om att det kommer att underlätta för våra kunder och bidra till att krångligt blir enkelt, säger Alexandra Rosenkvist, Miljö- och hållbarhetchef på Beijer.

Mer information finns på Beijers webbplats https://www.beijerbygg.se/foretag/sv/beijer-klimatfunktioner

Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja med 116 byggvaruhus och kakelbutiker över hela Sverige. Vi förser både byggproffs och hemmaproffs med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet. Beijer Byggmaterial omsätter cirka 12 miljarder SEK och har ca 2500 medarbetare.

Beijer Byggmaterial ingår i STARK Group som är en ledande distributör av byggmaterial med verksamhet i Storbritannien, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Grönland och Österrike. STARK Group erbjuder ett brett utbud av tjänster till både entreprenörer och professionella hantverkare från sina drygt 1 150 filialer, har en årlig omsättning på cirka 100 miljarder SEK och sysselsätter mer än 20 000 personer över hela Europa.