ROT-avdraget viktigare än någonsin för Sveriges hantverkare

Resultaten från Beijer Byggmaterials undersökning Hantverkarbarometern visar att hantverkarna drabbas hårt av det rådande ekonomiska klimatet. Hantverkare har blivit mer beroende av ekonomiska åtgärder för att klara sin vardag och idag anser 92 procent av hantverkarna att ROT-avdraget har stor eller mycket stor betydelse för branschen, en ökning med hela 18 % från förra mätningen.

Under april månad valde cirka 400 hantverkare runt om i Sverige att besvara Beijer Byggmaterials återkommande undersökning Hantverkarbarometern. Resultaten visar att utvecklingen av det ekonomiska läget haft en kraftigt negativ inverkan på hantverkarna och deras bransch.

58 procent av de tillfrågade hantverkarna tror att konjunkturen för branschen kommer vara sämre inom ett års tid. Redan nu uppger en fjärdedel att de känner en oro kring den egna firmans ekonomi och nästan hälften (46 procent) uppger att orderingången har gått ner jämfört med för ett år sedan.

Det försämrade ekonomiska läget har gjort att ROT-avdraget ökat i betydelse, jämfört med föregående mätning. I vårens undersökning svarade 92 procent att ROT-avdraget är av stor eller mycket stor betydelse för branschen – en ökning med 18 procentenheter jämfört med senaste mätningen som gjordes under hösten 2022.

”Det är tydligt att det kärva ekonomiska läget som omvärlden befinner sig i nu också drabbar hantverkarna. En minskad orderingång i kombination med ett försämrat konjunkturläge har gjort att hantverkarna är mer beroende av ROT-avdraget än någonsin för att klara av ekonomin. Det är helt klart att regeringen behöver vidta åtgärder för att rädda byggbranschen. Ett utökat ROT-avdrag skulle stimulera efterfrågan och rädda många jobb för hantverkarna”, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.

Efterfrågan på klimatsmarta renoveringar ökar
Trots en generellt minskad orderingång finns det däremot vissa områden där efterfrågan på hantverkartjänster har ökat. 89 procent av hantverkarna ser till exempel att efterfrågan på klimatsmarta renoveringar har ökat under det senaste året. Här efterfrågar även 75 procent av respondenterna en utveckling av det gröna skatteavdraget för att omfatta fler tjänster, något som de anser skulle gynna deras verksamheter.

”Avdraget för investeringar som gynnar den gröna omställningen har funnits sedan en tid tillbaka, men gynnar främst installationen av solceller. Vi tror att en utveckling av den gröna skattereduktionen så att den omfattar fler områden, som exempelvis material skulle gynna både den gröna omställningen och efterfrågan på hantverkare”, det blir en vinst för hela samhället, säger Geir Thomas Fossum.

Om undersökningen
Beijer Byggmaterial skapade år 2021 Hantverkarbarometern. Idén med barometern är att ta temperaturen på hela Sveriges hantverkarkår. På så vis kan hantverkare med en samlad röst ges chansen att påverka branschen och skapa ett bättre hantverkar-Sverige. Hantverkarbarometern är den första av sitt slag i Sverige och ger en unik inblick i hur hantverkare upplever sin egen bransch.

Läs hela resultatet från undersökningen här: