Toppforskare möts i Uppsala på Beijerforskardagen 2021

Beijerforskardagen 2021: Toppforskare möts i Uppsala den 16 september

Beijerstiftelsen är stolta över att ekonomiskt finansiera unga framgångsrika forskare som verkar för att lösa de globala utmaningar som världen står inför. I år arrangerar stiftelsen Beijerforskardagen tillsammans med SLU på Lövsta center för lantbruksforskning.

Under Beijerforskardagen möts 15 toppforskare, både från Beijerlaboratorierna i Uppsala (forskare inom gen- och neuroforskning, läkemedelsforskning samt husdjursforskning) och från Beijerinstitutet i Stockholm (ekonomi och ekologi) för workshops om tvärvetenskapliga samarbeten, AI och kommunikation.

• Beijerprofessor i Artificiell intelligens vid Uppsala universitet Thomas Schön, föreläser kring hur AI kan användas inom många vetenskapliga områden.
  • Journalisten och programledaren Malou von Sivers leder en workshop i presentationsteknik. Hon förmedlar kunskap om hur man kan övervinna nervositet och rädsla för att framträda.
  • Journalisten Janne Josefsson tar med forskarna i en workshop kring hur man agerar när ett medialt drev uppstår och hur man formulerar komplicerade vetenskapliga fakta på ett lättbegripligt sätt.

Cecilia Wikström, stiftelsedirektör säger: ”Beijerstiftelsen har under många år bidragit med betydande anslag till forskning. Nu vill vi också medverka till att skapa tvärvetenskapliga mötesplatser för våra forskare där de kan träffa varandra för att diskutera de utmaningar som de alla möter och för att rusta dem med den kompetensutveckling som de själva önskat sig”.

”Ambitionen är att i denna dynamiska konstellation tänka nytt i metod och problemformuleringar”, menar professor Ulf Emanuelson vid SLU.

Vi välkomnar media den 16 september på Lövsta center för lantbruksforskning kl. 13.00 – 14.00.

För anmälan och/eller kontaktuppgifter till Cecilia Wikström, stiftelsedirektör Beijerstiftelsen och Ulf Emanuelson, professor och föreståndare för Beijerlaboratoriet för husdjursforskning vid SLU, kontakta madeleine.banks@beijerstiftelsen.se. Mobil: 0708-633607.

MER OM BEIJERSTIFTELSEN

Beijerstiftelsen anslår stöd till främst naturvetenskaplig forskning, men bidrar också till att främja kultur och utbildning. Stiftelsens största långsiktiga åtaganden är:

• Beijerinstitutet vid Kungl. Vetenskapsakademien, som bedriver världsledande forskning i skärningspunkten ekonomi/ ekologi för ett hållbart samhälle.
  • De tre Beijerlaboratorierna i Uppsala för gen- och neuroforskning respektive läkemedelsforskning vid Uppsala universitet och för husdjursforskning vid SLU.
  • Beijerprofessuren i AI vid Uppsala universitet.

Stiftelsedirektör sedan våren 2021 är den förra EU-parlamentarikern Cecilia Wikström. Stiftelsens ordförande är Anders Wall.

• anders wall
  • beijerstiftelsen
  • forskning husdjur
  • genforskning
  • forskning läkemedel

Kjell och Märta Beijers Stiftelse bildades 1974 genom en donation från Kjell och Märta Beijer. Utöver vetenskaplig forskning och utbildning stödjer stiftelsen kultur, framför allt med anknytning till svensk design och heminredningstradition. Stiftelsen står bland annat bakom Beijerinstitutet, ett av världens ledande forskningscentrum inom ekologisk ekonomi. Dessutom finansierar stiftelsen de tre Beijerlaboratorierna vid Uppsala universitet och SLU samt Beijerprofessuren i artificiell intelligens vid Uppsala universitet. Stiftelsen är sedan 1975 ägare till designföretaget Svenskt Tenn. Sedan starten har Kjell och Märta Beijers Stiftelse delat ut ca 400 miljoner kronor. Ordförande är Anders Wall.

Fredrik Söderbaum