UU Invest och Beijerstiftelsen satsar på nya innovationer i Uppsala

Uppsala universitet, genom UU Invest AB, och Beijerstiftelsen fördjupar nu sitt arbete genom att tillsammans skapa ökade förutsättningar att finansiera och kommersialisera forskningsidéer. UU Invest investerar sedan länge i forskning som leder till nya bolag och Beijerstiftelsen kommer via detta samarbete att öka tillgången till investeringskapital för dessa.

• ”Genom samarbetet med Beijerstiftelsen kommer UU Invest AB att kunna erbjuda forskare ökade möjligheter att bygga solida bolag med stor betydelse för samhället. Vi är mycket glada för att Beijerstiftelsen valt att samarbeta med UU Invest”, säger UU Invests VD Gunilla Lundmark.
  • ”Beijerstiftelsen finansierar sedan 1974 forskning i Sverige. Genom vårt nya samarbete vill vi på ett nytt sätt stödja forskare i deras viktiga arbete och därigenom främja ny innovation”, säger Anders Wall, stiftelsens ordförande.

www.uuinvest.se

UU Invest är ett statligt holdingbolag som förvaltas av Uppsala universitet och utgör den investerande delen av innovationsverksamheten. UU Invest investerar i innovativa bolag sprungna ur forskning eller kunskap vid universitet. UU Invest har sedan starten genomfört investeringar i ett hundratal bolag. UU Invest är idag minoritetsägare i 44 så kallade portföljbolag.

www.beijerstiftelsen.se

För mer information kontakta:

Gunilla Lundmark, VD UU Invest, gunilla.lundmark@invest.uu.se Tel: +46709749057

Håkan Gustavsson, VD Beijer Ventures AB, hakan.gustavson@beijerventures.se  Tel: +46735077000

Cecilia Wikström, VD Beijerstiftelsen, cecilia.wikstrom@beijerstiftelsen.se  Tel: +46706283099