Nu byter vi till vintertid – allt viktigare med bra belysning för en god arbetsmiljö

Foto: Åke E:son Lindman

Natten mot söndag är det dags att ställa om klockan till vintertid. Det betyder för de flesta av oss att vi arbetar en timme längre utan dagsljus på eftermiddagen. I mörkare tider blir därför god elbelysning viktig inte bara för synbehovet, en bra belysning är även en förutsättning för att vi ska kunna utföra ett bra och effektivt arbete. Samt inte minst för att vi ska trivas på arbetsplatsen.

– Vi tillbringar omkring 85 procent av vår vakna tid inomhus. Dagsljuset når ungefär två meter in i rummet, sedan är vi beroende av konstljus. För oss som bor långt från ekvatorn är ljus en bristvara stora delar om året. Vi ger vi oss iväg till jobbet när det är mörkt, hamnar inne i en djup huskropp under dagen och åker hem när det är mörkt. Om man inte har fått dagsljus på hela dagen är det mycket viktigt att konstljuset håller god kvalitet, säger Torbjörn Laike, professor i miljöpsykologi vid Högskolan i Jönköping och docent vid Lunds Tekniska Högskola, Lunds Universitet.

Ungefär hälften av befolkningen känner av ”vintertrötthet” som består av förutom allmän trötthet av sänkt aktivitetslust. Forskning har visat att ljuset omkring oss är viktigt och på en arbetsplats kan dålig belysning orsaka såväl trötthet, spänningshuvudvärk som belastningsskador. Kroppen slits av felaktiga arbetsställningar, huvudvärken kommer smygande, prestationsförmågan sjunker och plötsligt har arbetsgivaren inte bara fått ett hälsoproblem och eventuell sjukfrånvaro att ta ställning till, utan också ett produktionsproblem indirekt orsakad av dålig belysning. Oavsett vilket kostar det pengar.

– Dålig belysning på en arbetsplats syns inte alltid, man vänjer sig snabbt vid bristerna.  Det gör att det kan ta tid innan konsekvenser blir så uppenbara att det blir till ett problem, säger Magnus Frantzell VD på Belysningsbranschen.

Det handlar om att förebygga problemen innan de uppstår. Ögonbesvär, huvudvärk, muskelvärk men även direkta olycksfall kan i ibland relateras till dålig belysning. Men det är först när sjukskrivningar och produktionsbortfall blir verklighet som många företag på allvar börjar söka efter orsakerna. En god arbetsmiljö är också ett sätt att behålla kompetent personal. Företag som går bra, har ofta ett mycket bra miljöarbete som får personalen att trivas vilket resulterar i låg personalomsättning.

För mer information:
Thorbjörn Laike är Professor i miljöpsykologi vid Högskolan i Jönköping och docent vid Lunds Tekniska Högskola, Lunds Universitet
Thorbjorn.Laike@arkitektur.lth.se 046 222 70 78

Magnus Frantzell är VD för Belysningsbranschen