Svensk ljusdesign bäst i Norden - K:fem i Vällingby vinner Nordiska Ljuspriset 2010

Modevaruhuset K:Fem i Vällingby vann idag utmärkelsen Nordiska Ljuspriset vid en prisutdelning i Köpenhamn. I Nordiska Ljuspriset tävlar prisbelönta projekt från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.

K:fem är Sveriges första renodlade modevaruhus i en byggnad som är specialdesignad för mode. Bakom byggnadens ljussättning står ljusdesignern Kai Piippo och arkitekten Gert Wingårdh som tidigare samarbetat med bland annat Sveriges prisbelönta ambassad i Washington, The House of Sweden. Utmärkande för både K:fem och ambassaden är att belysning på ett mycket tydligt sätt profilerar byggnaderna och förstärker deras arkitektur.

Nordiska Ljuspriset har arrangerats vartannat år sedan år 2000, och det är första gången som en svensk byggnad vinner priset.

–      Det var speciellt att jobba med K:Fem eftersom jag som ljusdesigner involverades redan i ett tidigt skede vilket gjort att ljussättningen verkligen integrerats i arkitekturen. Det är en av orsakerna till att resultatet blev så bra säger ljusdesignern Kai Piippo.

Belysningsbranschens vd Magnus Frantzell är en av jurymedlemmarna och motiverar årets pristagare såhär:

–      Teknologin som använts är inte ny, men sättet som de jobbat med ljussättning är verkligen innovativt. K:Fem har, mycket på grund av ljussättningen, blivit ett landmärke i Vällingby. Jag både tror och hoppas att arbetsmetodiken för att ljussätta K:Fem kommer sprida sig och bli normbildande för liknande projekt i framtiden.

K:Fem har tidigare utsetts till vinnare av World Architecture Festivals pris i kategorin shopping i Barcelona 2008. Dessutom har man vunnit Svenska Ljuspriset 2008 och tilldeltas hedersomnämnande i International Lightning Design Award, New York 2008.

Faktaruta K:fem

Beställare:
Svenska Bostäder AB

Ljusdesign: Ljusarkitektur AB
Ansvarig ljusdesigner: Kai Piippo, kreativ chef, ljusdesigner PLDA,
Projektledande ljusdesigner: Clara Fraenkel, ljusdesigner PLDA, arkitekt SAR/MSA

Arkitekter: Wingårdh arkitektkontor AB
Ansvarig arkitekt: Gert Wingårdh, arkitekt SAR/MSA
Projektledande arkitekt: Cecilia Ström, arkitekt MSA

Elkonsult: ElectroEngineering AB
Tommy Larsson
Fredrik Ahl