Debatt: Okunskap färgar Hedells argument mot bemanningsbranschen

Mats Hedell anser att jag missade hans budskap (ÖA 3/12) när jag försökte bringa reda i det virrvarr av faktafel och ideologiskt färgade åsikter han tidigare framfört. Och på det spåret får jag nu fortsätta. Hedells kunskap om den värdefulla, svenska modellen och facklig organisering är för ringa för att kunna föra en debatt värd namnet.

Till att börja med kan jag till Hedells glädje informera om att de bemanningsanställda på LO-avtalet som regel tjänar mer än sina hos kunden anställda kollegor.

Som Hedell skriver kan det förekomma olika fackrepresentation på större arbetsplatser, till exempel tillhör de som administrerar ekonomin antagligen ett tjänstemannafack, och finns en kantina har den personalen ytterligare en annan facktillhörighet. Med största sannolikhet är de inhyrda medlemmar i samma fackförening som sina kollegor som jobbar direkt hos kunden, inom industrin troligtvis IF Metall. Åsikter om denna uppdelning får jag hänvisa till LO.

Rörande samtal om individuell lön är det korrekt att arbetsgivaren ska hålla sådana med sina anställda, och för inhyrda är det bemanningsföretaget.

Hedell med partikamrater ogillar bemanningsbranschen som av betingad reflex. Om de skulle ta till sig fakta skulle de se att på en arbetsmarknad som är i ständig förändring kopplat till globalisering och digitalisering, står bemanningsbranschen för – och skapar - jobb med trygga kollektivavtal och plats för alla oavsett ålder, utbildning, vart du är född eller hur långt du kommit i din karriär.

• Anställningsfrågor, kollektivavtal

• debatt