Liv trivs som bemanningskonsult

Det skrivs mycket om bemanningsbranschen i media, men man får sällan höra rösterna från dem som arbetar och trivs i branschen. Nu har bransch- och arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen tagit fram en serie korta filmer om människan bakom – några helt vanliga personer som arbetar som bemanningskonsulter eller fått hjälp med omställning eller rekrytering.

Den första filmen porträtterar 22-åriga Liv som jobbar som team manager i Göteborg. Hon berättar bland annat att hon trivs som bemanningskonsult för att det hjälper henne in på arbetsmarknaden och att det är viktigare för henne att hon trivs med sitt jobb än att hon går till samma plats varje dag.

I de följande filmerna presenteras bland annat Mattias som via ett omställningsföretag fått ett jobb där han känner gemenskap och laganda, och resursläkaren Alfred.

Bemanningsbranschen sätter årligen 172 000 personer i jobb via personaluthyrning, omställning och direkta rekryteringar.

• personalinhyrning