Bemanningsbranschen attraherar medarbetare när konjunkturen vänder

Nästan 118 000 personer jobbade i bemanningsbranschen hela eller delar av 2010, en ökning med 15 000 jämfört med bottenåret 2009.

Bland de 118 000 som jobbade som bemanningskonsulter 2010 finns tillsvidareanställda med långa uppdrag över hela året såväl som studerande som jobbar extra på lov och helger. Det motsvarar drygt 60 000 heltidsanställningar.

Bemanningsbranschen befäster sin starka position på arbetsmarknaden i konjunkturuppgången. 1,3 procent av de som hade jobb under 2010 jobbade i bemanningsföretag, en ökning med 0,3 procentenheter jämfört med året innan.

- Jag är övertygad om att vi kommer nå målet om 3 procents penetrationsgrad, det är uppenbart att våra kunder har utvecklade förväntningar på branschen. En tydlig trend är att bemanningsföretag ses som en kompetensförsörjare snarare än en kortsiktig resursleverantör, säger Lars Forseth, ordförande Bemanningsföretagen och Regional Managing Director Nordic Region, Manpower.

- I till exempel Holland och flera andra länder i Europa jobbar 3 procent i bemanningsbranschen redan idag, säger Christina Ekdahl, branschanalytiker Bemanningsföretagen.

Bemanningsbranschen omsatte totalt 19,6 miljarder kronor under 2010, vilket är en stark ökning jämfört med 2009.

Fakta
Statistiken är framtagen i samarbete med AB Handelns Utredningsinstitut, HUI under Emma Hernells ledning. Urvalet för statistiken utgörs av samtliga medlemsföretagen i Bemanningsföretagen.

www.bemanningsforetagen.se

Christina Ekdahl
Branschanalytiker
08-762 68 48/070-345 68 48

pressinformatör Almega
08-762 68 95/070-345 68 95

• penetrationsgrad
  • almega

Bemanningsföretagen är en arbetsgivar- och branschorganisation för personaluthyrnings-, omställnings- och rekryteringsföretag med över 420 medlemsföretag, varav 340 är auktoriserade bemanningsföretag och/eller auktoriserade omställningsföretag. Bemanningsföretagen ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Bemanningsbranschen erbjuder kunder och medarbetare stor flexibilitet och trygghet. Grunden för verksamheten är att kunderna får tillgång till rätt kompetens vid rätt tillfälle för att kunna verka effektivt. Medarbetarna får möjlighet att utvecklas på en föränderlig arbetsmarknad med den trygghet som erfarenhet och kompetens från många olika arbetsplatser ger. I bemanningsbranschen bedöms människor enbart efter kunskaper och kompetens.