Pressmeddelande -

Bencha – jämförelsetjänsten för mode på nätet – adderar second hand-marknaden till sitt utbud

Bencha, tjänsten där du som konsument kan jämföra produkter från olika varumärken utifrån hållbarhet, växer och adderar second hand-marknaden genom nya partnerskap.

Bencha är en plattform där varumärken och konsumenter möts. Plattformen hjälper konsumenterna att fatta medvetna beslut och hitta rätt i shoppingdjungeln genom att samla produkter från en mängd olika varumärken och återförsäljare och jämföra dessa utifrån ett stort antal hållbarhetsparametrar. Informationen paketeras sedan lättförståeligt och begripligt för konsumenten.

Nu adderar Bencha även second hand-marknaden till plattformen. Genom ett partnerskap med Tradera, Sveriges största cirkulära marknad, blir det nu lättare för konsumenterna att jämföra skillnaden i miljöpåverkan mellan att köpa ett nytt plagg eller att köpa det second hand. Även den växande tjänsten Hack Your Closet, som låter kunderna prenumerera på kläder i stället för att köpa nya, har anslutit sig till Bencha.

”Utifrån ett hållbarhetsperspektiv är det absolut bästa vi kan göra att handla redan producerade och använda kläder och skor. Vi ser en växande trend och ett stort på intresse för second hand-produkter både hos Bencha och på marknaden Generellt. Vi är därför oerhört stolta och glada över att ha inlett samarbeten med såväl Tradera som Hack Your Closet”, säger Amanda Thorén, VD och grundare av Bencha.

Bencha grundades hösten 2020 av Amanda Thorén och har på kort tid etablerat sig på marknaden. På plattformen samlas redan över en miljon produkter från över 5 000 olika varumärken. Fashion tech-bolaget samarbetar med varumärken som Chimi Eyewear, Oscar Jacobson och Björn Borg och återförsäljare som
Wakakuu, Boozt och Miinto.