Jämförelsetjänsten Bencha växer med populära varumärken

Bencha, plattformen för hållbarhetsjämförelser mellan modeprodukter, växer och inleder partnerskap med flera väletablerade varumärken. Senast på listan är herrfavoriten Oscar Jacobson, populära badklädesmärket Scampi och snabbväxande sportklädesmärket ICIW.

Bencha är jämförelsetjänsten där varumärken och konsumenter möts. På Bencha.se eller i Bencha-appen får konsumenter hjälp att fatta medvetna beslut och hitta hållbara alternativ när de shoppar kläder och skor. Bencha samlar över en miljon modeprodukter från 5 000 varumärken och jämför dessa utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Den samlade datan presenteras lättbegripligt för konsumenterna som på så vis enkelt kan jämföra produkterna och välja det alternativ som passar bäst.

Bencha vill utbilda konsumenterna, göra det enklare att shoppa hållbart och samtidigt verka för en mer transparent modeindustri. När man som varumärke ansluter sig till Bencha öppnar man upp och skapar transparens kring sin produktions- och värdekedja, vilket Bencha ser som ett viktigt steg i att driva branschens utveckling framåt. Senast att ansluta sig till plattformen är flera välkända varumärken som Oscar Jacobson, Scampi och ICIW.

“Att se varumärken ta täten och våga vara transparenta är föredömligt. För att kunna driva förändring i rätt riktning måste producenter våga ta nya kliv och inkludera konsumenterna på sin resa. Vi är mycket glada att tillsammans med våra samarbetspartners Oscar Jacobsson, Scampi och ICIW få driva transformeringen i rätt riktning.”, säger Amanda Thorén, grundare av Bencha.

"På Oscar Jacobson arbetar vi med slow-fashion. Det innebär att våra kostymer ska hålla i många år, både stilmässigt och självklart även kvalitetsmässigt. Det ligger i vårt varumärke att Oscar Jacobson har hög kvalitet, men det är också en hållbarhetsfråga. Så därför blir det extra intressant att synas på en plattform som Bencha.”, säger Richard Woodbridge, VD på Oscar Jacobson.

Bencha grundades hösten 2020 av Amanda Thorén och har på kort tid etablerat sig som en viktig partner på den svenska modemarknaden. Fashion tech-bolaget samarbetar sedan tidigare med varumärken som Chimi Eyewear och Björn Borg samt återförsäljare som Wakakuu, Boozt och Miinto.