Svensk innovation kan rädda liv i världen

Vinnova har beviljat ett bidrag på 2,46 miljoner kronor för att utveckla ”smarta etiketter” för läkemedelshantering. Bakom ansökan står tre aktörer: Forsknings- och utvecklingsföretaget Acreo Swedish ICT, tillverkaren Beneli och kravställaren Läkare Utan Gränser. Projektet adresserar ett viktigt problemområde inom temperaturövervakning av medicin.

Läkemedel och vaccin som utsätts för stora temperaturskillnader kan bli mindre verksamma. Detta är ett stort problem, särskilt i varmare länder med svag infrastruktur där Läkare Utan Gränser ger sjukvård. Pågående konflikter och andra försvårande omständigheter bidrar till problematiken kring läkemedelshanteringen. Den nya temperaturindikatorn som tillverkas med en grafisk tryckmetod kan vara en lösning på problemet.

– Den tryckta temperaturindikatorn har en enorm potential. Den ger ett mycket bättre stöd för att avgöra om produkten är användbar eller inte. Ju längre ut på fältet du är, desto svårare är det att hålla rätt temperatur i logistikkedjan, som är mycket viktigt för att upprätthålla kvaliteten på vaccin eller andra läkemedel och i slutändan påverkar det den vård vi ger våra patienter, säger Marpe Tanaka som arbetar för Innovationsenheten vid Läkare Utan Gränser. Att vi fått projektansökan för vidareutveckling av temperaturindikatorer beviljad är ett kvitto på att vi är på rätt spår. Det finns stor potential att bidra till att säkerställa patientsäkerheten med detta projekt.

Acreo Swedish ICT, Beneli och Läkare Utan Gränsers Innovationsenhet har gemensamt ansökt om bidrag hos Vinnova för att utveckla en produkt (temperaturgivare) som ska kunna övervaka transporter och förvaring av medicin. Acreo Swedish ICT har under många år forskat just kring tryckta komponenter och kiselchips och har genom denna ansökan en viktig roll att spela.

– Vi anser att den här hybridetiketten nyttiggör svensk forskning och det kan leda till många olika användningsområden, säger Björn Norberg, Sales Manager inom Tryckt Elektronik på Acreo Swedish ICT. Även lägre temperaturer såsom under flygresor kan skada mediciner och vacciner. Den nya indikatorn kan vara lösningen på problemet och skapa en säkrare så kallad ”Cold Chain” genom att mäta mer exakt och därmed möjliggöra en bättre verkningsgrad vilket är ytterst aktuellt även inom andra sektorer såsom mat, frukt, blommor.

Vinnovas Strategiska Innovationsprogram för Smartare Elektroniksystem har beslutat att bevilja 2,46 miljoner kronor som fördelas mellan de tre parterna. Robert Östman, VD för Beneli är glad och menar att det känns extra kul med tanke på de två andra aktörerna som borgar för framgång. – Det är inte ofta man får chansen att samarbeta med både

svensk innovation och en global kravställare i form av Läkare Utan Gränser. Jag tror att vi tillsammans kan utveckla något riktigt bra.

För mer information kontakta:
Björn Norberg, Sales Manager, Acreo Swedish ICT, 0707-67 12 00
Robert Östman, CEO, Beneli 0709-89 60 03
Läkare Utan Gränser presstjänst, 0708-33 77 40

Om projektet
Projektet ska utveckla en smart etikett för monitorering av vacciner, medicin och labmaterial. Etiketten fyller en viktig funktion vid ompackning och distribution och ska monitorera skadliga temperaturer. Projektpartner är Beneli AB, Läkare utan gränser och Acreo Swedish ICT AB, vilket representerar en tydlig värdekedja från kravställare till producent. Med stöd av svensk tillämpad och akademisk forskning kan projektet skapa värde för Sverige och utvecklingsländer, både humanitärt och ur ett svenskt industriellt perspektiv. Projektets tyngdpunkt är kunskapsöverföring och uppskalning, med en ambition att nå en fungerande lösning som kan massproduceras och testas i labmiljö och om möjligt i initiala fälttest.

Om Acreo Swedish ICT
Acreo Swedish ICT erbjuder innovativa och värdeskapande ICT-lösningar för en hållbar tillväxt och ökad konkurrenskraft i näringsliv och samhälle. Vår spetskompetens inom sensorer och aktuatorer, kraftelektronik, digital kommunikation och Life science gör oss till ett av Europas främsta forskningsinstitut. Acreo Swedish ICT har 135 anställda i Kista, Göteborg, Norrköping och Hudiksvall. Acreo är en del av Swedish ICT och RISE.

• ​acreo swedish ict
  • ​läkare utan gränser