Driftoptimering i Växjö

Driftoptimering i Växjö

Under 2011 har Växjökontoret genomfört ett antal driftoptimeringsuppdrag samt om- och injusteringsarbeten av värme- och kylsystem.

Ett större omjusteringsarbete gällde VP-krets (utetemperaturstyrd huvudprimär) för huvuddelen av Växjö lasarett omfattande bl.a. 10 st. husvisa differens-trycksregulatorer samt ca 80 st shuntgrupper.

Shuntgrupperna hade innan omjusteringen påbörjades uppdaterats och då försetts med nya energisnåla cirkulationspumpar, mätbara reglerventiler typ STAD/STAF, mätuttag för att kunna differenstrycksmäta samt nya styrventiler med för anslutet objekt uttagna Kvs-värden för att erhålla optimal ventilauktoritet.

Dimensionering av grovinställningsvärden differenstrycksregulatorer och reglerventiler gjordes via en 3-dimensionell beräkningsmodell i Magi-CAD där objektens dimensionerande data lades in efter att en inventering av befintlig anläggning hade utförts på plats.

På Växjö lasarett har även det nya köldbärarsystemet injusterats efter att lasarettet har anslutits till Växjös fjärrkylnät.

Arbetet på Växjö lasarett utfördes av Ola Kanterud och Lennarth Svensson på uppdrag av Landstinget Kronoberg.

På Videum som äger Linnéuniversitetet lokaler har ett injusteringsuppdrag utförts av södra delen av fastighetsbeståndet, detta efter att även Universitet och Videum har anslutits till Växjös fjärrkylnät.

Injusteringen har föregåtts av inventering av befintlig kylanläggning, projektering av nya fjärrkylcentraler samt tryckfallsberäkning i MagiCAD för att ta fram grovinställning av STAD/STAF-ventiler. För vissa befintliga luftbehandlingsaggregat har kylbatteri omräknats till dagens luftflöden, detta för att kunna sänka fjärrkylreturtemperaturen optimalt genom rätt anpassat köldbärarflöde.

Uppdraget på Linnéuniversitet utfördes av Henrik Gustavsson och Lennarth Svensson på beställning av fastighetsägaren Videum AB.

Åt Växjöhem AB har Lennarth Svensson haft ett uppdrag att optimera och injustera ett befintligt värmesystem för bostadsområdet Väderkvarnen, detta efter att anläggningens värmeväxlare hade bytts ut samt att det hade monterats in differenstrycksregulatorer på utgående värmekulvertar.

I arbetet ingick att beräkna en ny framledningskurva, ny drifttemperatur för värmekretsen med ett högre temperaturfall mellan tillopp och retur (för att sänka fjärrvärmeretur), ett lägre flöde (spara pumpenergi samt minskar risken för oljud), byta ut befintliga radiatorventiler till nya förinställbara dito, beräkna nya förinställningsvärden för både radiatorventiler och STAD-ventiler samt utföra injustering på plats av dessa ventiler.

Text: Lennarth Svensson, Växjö

Bild: Pernilla Lundgren