Bentigo lanserar arbetsplatser per timme i unika miljöer

En idé om att sälja möten på hotell utan mötesrum i kombination med eget behov av tillfälliga platser att jobba på där man ville eller råkade befinna sig. Det är historien bakom Bentigo, en ny medlemstjänst som ger människor tillgång till jobb- och mötesplatser förpackade per timme inklusive bl a kaffe och wifi. Den lanseras nu i Stockholm med platser på t ex ett museum, en teater och ett slott.

Med Bentigo i mobilen kan medlemmar hitta, boka och betala för tillfälliga jobb- och mötesplatser på caféer och hotell men också nya ställen som butiker, gallerier och showrooms. I Stockholm kan man inledningsvis erbjuda platser på bl a Södra Teatern, Fotografiska, Näsby Slott och i Stadsgårdsterminalen i Stockholm.

— Det handlar om hållbarhet och hur vi kan nyttja ytor i växande storstäder bättre under fler timmar. Idag står det exempelvis hundratusentals kontorsplatser, varje i snitt stor som en halv svensk studentlägenhet, tomma nära 90% av veckans alla timmar. Om vi istället delar på dem och i tillägg jobbar från helt nya typer av platser skulle vi frigöra utrymme för tiotusentals nya bostäder, säger Jörgen Dyssvold som ligger bakom Bentigo.

— Idén föddes för några år sedan när jag som marknadschef för en hotellkedja ville sälja möten på hotell som saknade mötesrum. Jag kom på att vi kunde paketera de under dagtid tomma platserna i lobbyn per timme inklusive drycker, snacks och wifi. Något år senare, då som egen företagare, saknade jag själv tillgång till tillfälliga jobb- och mötesplatser där jag ville eller råkade befinna mig, fortsätter Jörgen som investerat ett par års arbete och eget kapital för att förverkliga det Bentigo som nu lanseras.

Ambitionen är att Bentigo om några år ska kunna erbjuda platser på många håll i världen där både behov och potential är stora. Baserat på flera undersökningar kan antal timmar som varje vecka redan idag arbetas på annan plats än kontoret summeras till över fem miljoner, globalt mer än en miljard.

Besök bentigo.com för mer information och medlemsansökan.

Kontaktperson:
Jörgen Dyssvold, VD och grundare, 076 - 317 53 17, jorgen.dyssvold@bentigo.com