Mod, hemligheter och lögner när Livsberättelser tar plats på berättarscenen

Det krävs mod att dela med sig av sin egen livsberättelse. Några som har det modet är den grupp berättare som tar plats på Västerbottensteaterns caféscen 16 oktober för att under rubriken Livsberättelser generöst dela med sig av sina historier om bland annat hemligheter och lögner, mod och avgörande ögonblick.

Livsberättelser är ett samarbete mellan Nordiskt Berättarcentrum/Västerbottensteatern, Skelleftebygdens berättarförening och studieförbundet Bilda. Berättarcentrums Lillemor Skogheden och berättarföreningens Rose-Marie Lindfors har varit med och utvecklat berättelserna.

– Livsberättelser är precis som det låter – berättelser från livet, upplevda av den som berättar. De framförs av människor som alla har mod, lust och vilja att dela med sig av sina minnen, säger Lillemor Skogheden.

Rose-Marie Lindfors lyfter fram den delade upplevelsen som ett viktigt inslag i Livsberättelser:

– Genom att dela upplevelser med andra berättar vi oss fram till något djupt mänskligt.

Medverkande i Livsberättelser är Annica Ericsson, Karin Häggmark, Anna-Mia Johansson, Harald Larsen, Firelle Najjar, Galina Netteltoft och Malin Åberg. De delar med sig av sina livsberättelser under en kväll med skratt, tårar och hög igenkänningsfaktor för publiken.

Att stötta en satsning som Livsberättelser är en naturlig del av verksamheten på Nordiskt Berättarcentrum, säger verksamhetschefen Robert Herrala:

Vår inställning är att varje människas berättelse är värd att lyssna på och att ingen kan berätta den bättre än personen själv.

Nordiskt Berättarcentrum arbetar samtidigt med flera olika projekt och med att bygga upp nätverket i Norden. På agendan finns bland annat att producera en konferens på temat Lära med berättande och att initiera studiecirkelverksamhet med samtal i forumet Kvinnorum. Mer information om detta och mer därtill kommer inom kort.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kontakt:
Lillemor Skogheden, Nordiskt Berättarcentrum/Västerbottensteatern, tel 070 - 250 45 99, 0910 - 71 56 06
lillemor.skogheden@vasterbottensteatern.se
Rose-Marie Lindfors, Skelleftebygdens berättarförening, tel 070 - 649 44 39, rm.lindfors@gmail.com

Genrep: tisdag 9 oktober är det genrep på Västerbottensteatern. Kontakta någon av ovanstående om ni önskar närvara.

Föreställning: Västerbottensteaterns caféscen, tisdag 16 oktober kl 19.00.

Pressbiljetter kan bokas via Västerbottensteaterns biljettkontor, Mia Asserud, tel 0910 – 71 56 20
Öppettider: Torsdagar 10 – 19, fredagar 08 – 15 eller epost: Maria.Asserud@vasterbottensteatern.se
eller via någon av kontaktpersonerna.