Teknikdrivna Berco lanserar ny produkt

Nytt kyltransportskåp maximerar lastförmågan. Vad gör man när man redan erbjuder ett kyltransportskåp med marknadens högsta lastförmåga? Man bygger ett med ännu högre lastförmåga förstås! Bercos konstruktionsavdelning har under en längre tid arbetat med konstruera marknadens lättaste transportskåp för VW Crafter. Med helt ny lättbyggnadsteknik lanserar du Berco kyltranportskåpet med den högsta lastförmågan någonsin.

- Vårt nya transportskåp är det lättaste på marknaden och ökar lastförmågan över 20 %. Det är dessutom byggd för den som vill lasta extra tungt och erbjuder marknadens högsta lastförmåga, säger Andreas Wikström, Konstruktör på Berco.

Bercos nya kyltransportskåp Volymax Ultra ökar lastförmågan till 990 kg med bakdörrar och är byggd för den förare som vill lasta extra tungt och erbjuder marknadens högsta lastförmåga.

- Intresset för kyltransportbilar har ökat kraftigt de senaste åren och en av de viktiga sakerna är lastvikten på bilarna. Det är därför glädjande att vi tillsammans med Berco har tagit fram ett nytt kyltransportskåp som maximera lastförmågan, säger Hans Arvidsson på Volkswagen.

Det svenskbyggda kyltransportskåpet rymmer 15,6 alt 18,6 m2 och kan levereras med bakgavellyft eller med bakdörrar. Transportskåpet är helt nytt men ändå beprövat eftersom Berco sedan 2001 har tillverkat marknadens mest sålda skåp Volymax till VW Crafter. Nya, förbättrade Volymax Kyltransport Ultra ger ännu bättre utväxling på alla fördelar. Detta genom modern en lättbyggnadsteknik som ger marknadsledande lastförmåga, lastvolym, stabilitet och finish. Dessutom ett lika ledande servicenätverk, plus hela tre års garanti. Volymax tillsammans med VW Crafter har en oslagbar fraktekonomi både per kilometer och kubikmeter.

- Mitsubishi har hög kylkapacitet och slät framstam. Dessutom finns de möjlighet att eftermontera ”nattdrift”, om man inte beställer det direkt. El-lådan för nattdriften kan dessutom placeras för att optimera viktfördelningen. Detta behövs framförallt vi transport av medicin, blommor eller i norra delarna av Sverige, säger Gabriel Rydström på Växjö Transportkyla AB.

• volymax
  • volymax ultra

Bercos huvudsakliga verksamhet är att utveckla och tillverka transportskåp avsedda för tunga och lätta lastbilar. Berco har idag ett flertal stora kunder. Beträffande lätta lastbilar är Volkswagen Transportbilar en av de största. Samarbetet med Volkswagen har bland annat utmynnat i skåpkonceptet VOLYMAX, vilket säljs över hela Sverige genom Volkswagens rikstäckande återförsäljarnät. Vi levererar skåp till alla på marknaden förekommande märken av transportbilar. När det gäller tunga lastbilar har vi levererat skåp till i stort sett alla på marknaden förekommande märkena tex Volvo, Scania, Mercedes Benz, DAF mfl.

Berco arbetar kontinuerligt på att förbättra och bredda produktsortimentet för att alltid ha ett intressant utbud. Vi kan idag t.ex. erbjuda skåp för transport av farligt gods s.k. ADR EXIII, på tunga lastbilar och ADR EXII på lätta lastbilar. Bolaget arbetar hårt med att bredda kundstocken med helt nya kunder men även med att utöka servicen till befintliga.

Företaget är lokaliserat till Degerbyns industriområde i Skellefteå. Verksamheten bedrivs i egna lokaler.

Verksamheten omfattar även en serviceverkstad för reparationer och underhåll av våra kunders påbyggnader.

Jim Wallström