Glitter breddar med förvärv av Zanzlöza Zmycken

Som ett led i arbetet med att utveckla positionen som nordisk marknadsledare inom försäljning av smycken och assessoarer har Glitter förvärvat Zanzlöza Zmycken. Förvärvet ger Zanzlöza Zmycken förutsättningar att utveckla butiksdrift, sortiment och varumärke.

Glitter har förvärvat samtliga aktier i Zanzlöza Zmycken från Kerstin Dartiguelongue, som i egenskap av anställd kreativ ledare och inköpare fortsätter att driva Zanzlöza Zmycken som ett eget affärsområde inom Glitter.

– Med Bergendahls resurser i ryggen ser jag stora möjligheter att ta Zanzlöza Zmycken till nya nivåer framöver, säger Kerstin Dartiguelongue, kreativ ledare och inköpare för Zanzlöza Zmycken på Glitter.

Förvärvet innebär att Zanzlöza Zmycken genom finansiellt starka Bergendahls får förutsättningar att lyfta butiksdrift, sortiment och varumärke till nya nivåer.

– Förvärvet är en av flera spännande delar av den plan vi har för att som marknadsledare utveckla hur nordeuropeiska kvinnor och män använder smycken och assessoarer, säger Anni Blomster, inköps- och sortimentschef på Glitter.

Zanzlöza Zmycken grundades 1986 av Kerstin Dartiguelongue. Verksamheten består av försäljning av smycken i såväl egen design i mellanprissegmentet som välkända varumärken, från butik i Stockholm och webbshop.

Glitter är med 252 butiker marknadsledande på modesmycken och accessoarer i Norden och starkt på den polska marknaden. Sedan millennieskiftet har såväl butiksbestånd som omsättning femdubblats, bland annat tack vare en expansion in på övriga nordiska marknader och Polen.

Glitter förvärvades 2004 av familjeföretaget Bergendahls, som startades 1922 i Hässleholm av nuvarande huvudägaren Elisabeth Bergendahl Mylonopoulos farfar Mikael Bergendahl. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det hundraandra största företaget (enl Veckans Affärer). Förvärvet av Zanzlöza Zmycken är ett uttryck för att familjen Bergendahl ser goda utvecklingsmöjligheter för smyckes- och assessoarbranschen i allmänhet och för Glitter i synnerhet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kerstin Dartiguelongue, kreativ ledare och inköpare på Zanzlöza Zmycken, 0733-70 20 84

Anni Blomster, inköps- och sortimentschef Bergendahls Fashion/Glitter, 0707-44 64 27