Bergendahls El hjälpte ICA-butik att mer än halvera sina belysningskostnader

Bergendahls El hjälpte ICA-butik att mer än halvera sina belysningskostnader

I februari påbörjades utfasningen av traditionella lysrör enligt nya lagkrav från EU. Detta innebär på sikt en stor omställning för många verksamheter i Sverige. Framför allt för många fastighetsägare som nu behöver inventera befintlig belysning och byta ut äldre armaturer och lysrör mot moderna motsvarigheter. Bergendahls El erbjuder en lösning som inte bara säkerställer att lagkraven följs utan även genererar stora positiva effekter för såväl plånboken, som inomhusmiljön och klimatpåverkan.

Exempelvis för ICA Kvantum i Frölunda blev energibesparingarna av den uppdaterade belysningen så pass stora att månadskostnaden sjönk med 57%. För att nå dit tog man hjälp av Bergendahls El som genomförde en ljusberäkning, där lösningen blev att minska antalet armaturer och byta ut samtliga till nya led-armaturer. Det resulterade också i en bättre anpassade belysning för såväl kunder som personal.

”De flesta är medvetna om det nya lagkravet, men det är nog inte lika många som vet hur stora positiva effekter, ekonomiskt och miljömässigt, dessa relativt små förändringar skapar. Ju tidigare man gör förändringen, desto större effekter,” säger Martin Andreasson, projektledare på Bergendahls El.

För mer information kontakta Martin Andreasson, projektledare på Bergendahls El på martin.andreasson@bergendahlsel.se eller 031–7251440. Eller Olof Göransson, marknadschef på Bergendahls El på olof.goransson@bergendahlsel.se eller 031–7251210.

Bergendahls El AB grundades redan 1909 av Olof Bergendahl och under åren har vi byggt upp ett gediget och mångsidigt kunnande inom elteknik- och säkerhetsområdet. Genom att vi inkorporerat flera andra bolag i elbranschen i vårt företag är vi idag ett komplett elteknik- och säkerhetsföretag med en mycket bred kompetens och kunskap. Vi verkar inom områdena nybyggnation, service, reparation, om- och tillbyggnad (ROT), industri, ställverksinstallationer, styr- och reglerteknik samt larm, data och tele.