Foto: Jonas Morin, Huddinge Basket

Bergo Flooring samarbetar med Svensk Basket och projektet Nothing But Net

Svensk Basket får medel ur Svenska Spel och Riksidrottsförbundets Rörelsefond för att rusta upp och aktivera basketplaner utomhus runt om i Sverige till projektet Nothing But Net. Som officiella sponsorer och sportgolvsleverantör till Svensk Basket är även Bergo Flooring och Unisport stolta och högst delaktiga aktörer i projektet.

Tack vare medlen från Rörelsefonden kan utomhusbasketplaner rustas upp och tillsammans med lokala föreningar runt om i Sverige, kommer Svensk Basket att sätta upp 1 000 nya korgnät. Till sommaren planeras för öppna prova-på tillfällen där alla som vill, kan lära sig basketens grunder.

Som komplettering och för mer omfattande upprustningar och nybyggnationer erbjuder sportgolvsleverantören Bergo Flooring och Unisport, tillsammans med korgleverantören Marty Sports, förmånliga paketerbjudanden på högkvalitativa basketplaner för utomhusbruk.

̶ Vi hoppas att vi under året ska få se minst 30 nyrenoverade eller nybyggda utomhusbasketplaner, som en direkt följd av de erbjudanden vi nu satt ihop med våra utrustningspartners. Tillsammans kan vi göra skillnad och möjliggöra för fler att hitta glädjen i att spela basket, säger Mats Elsnitz, projektansvarig för Nothing But Net på Svenska Basketbollförbundet.

Även Bergo Flooring är väldigt positiva till detta samarbete:

̶ Nothing But Netligger helt i linje med vårt egna koncept och vision WISH -en miljömässigt hållbar lösning från Bergo som bidrar till bättre hälsa och integration över hela världen. Genom att skapa attraktiva och lättillgängliga sportbanor i kommunerna, så skapas integration, bättre hälsa och hållbarhet, säger Peder Ståhl, Projektansvarig Sport på Bergo Flooring.

Under de senaste åren har den streetbasketinspirerade grenen 3x3 vuxit explosionsartat. 3x3 spelas på en halv basketplan, mot en basketkorg och med tre spelare i varje lag och från och med OS i Tokyo blir det en ny OS-gren. Bergo Flooring ligger i framkant och levererar golv för 3x3, vilka snabbt monteras ihop till spelplaner och som dessutom kan flyttas och läggas på direkt betong, asfalt och de allra flesta hårda och släta underlag. Bergo Flooring´s sportgolv Bergo MultisportTM är speciellt framtaget för att ge rätt motstånd, studs och friktion för spel utomhus. Väder och vind påverkar inte golvets funktionalitet eftersom golvet har små hål som gör att regn snabbt kan dräneras bort.

För mer information kontakta:

Peder Ståhl, Bergo Flooring
Tel. 0371-58 77 12
peder.stahl@flooring.se

Mats Elsnitz, 3x3 ansvarig Svenska Basketbollförbundet
mats.elsnitz@basket.se

Bergo Flooring utvecklar godkända och prisbelönta multifunktionella golvplattor till olika användningsområden för sport, event, offentlig miljö, hemmiljö och marina golv. Utveckling och produktion sker i egen fabrik i småländska Anderstorp sedan 1972. Bergo är originalet.

Peder Ståhl

Key Account Manager 0371-58 77 12