Basket 3x3-turnering i för ungdomar i Belo Horizonte      Foto: Bergo Flooring
Basket 3x3-turnering i för ungdomar i Belo Horizonte Foto: Bergo Flooring

Bergo Flooring och ANB stödjer Brasiliens ungdomar med 3x3 basketplaner

Bergo Flooring, en ledande leverantör av sportgolv, har offentliggjort ett betydelsefullt partnerskap med ANB, Brasiliens största 3x3-organisation, för att stödja och främja basket i Brasilien. Detta partnerskap är en del av ett socialt projekt som syftar till att erbjuda meningsfulla fritidsaktiviteter för landets barn och unga genom tillgängliga basketplaner.

Brasilien, ett land som står inför ekonomiska och sociala utmaningar, har en särskilt viktig uppgift att ge sina ungdomar möjligheter till en ljus framtid. Bergo Flooring och ANB går nu samman för att göra en positiv inverkan genom att nå ut med professionella 3x3 basketplaner i hela landet.

Först i projektet är staden Nova Lima och klubben Viver Basquete, som arbetar intensivt med barn och unga i ett socialt projekt. Tillsammans med ANB har Bergo Flooring att donerat en 3x3 basketplan i samband med en turnering som ägde rum den 6–9 oktober. Turneringen arrangerades av Bergo Floorings partnerlag, svenska elitbasketlaget Lidingö 3x3.

Foto: Lidingö 3x3

Lidingö 3x3 har inte bara ett hjärta för basket i Sverige, de strävar även efter att erbjuda möjligheter för ungdomar i Brasilien genom det sociala projektet "Give back Brasilien". Två av lagets samhällsengagerade och elitspelande medlemmar, Aleksandar Petrovic och Oliver Övrebö Silveira, arrangerade och deltog i turneringen i Belo Horizonte, dit Bergos 3x3-plan donerades. Målet är att göra Viver Basquete självständiga och kapabla att arrangera sina egna basketturneringar, och Bergo Floorings FIBA-certifierade 3x3-plan kommer att vara en avgörande resurs för dem.

Foto: Baestudios

Bergos 3x3-plan invigdes med pompa och ståt under den stora internationella tävlingen "Challenge Internacional de Basquete 3×3" i Capivari de Baixo den 29 september - 1 oktober. Tävlingen som sprider glädje och spänning, lockade elitspelare från hela världen, inklusive Brasiliens landslag.

Bergo Flooring har i många år aktivt arbetat med olika samarbeten för att skapa tillgängliga sportytor för alla åldrar och bakgrunder. Deras flexibla, miljövänliga och FIBA-godkända sportgolv används vid skolor, i parker, i sportklubbar och vid professionella tävlingar över hela världen.

För Bergo Flooring representerar samarbetet med ANB en möjlighet att göra verklig skillnad genom att främja spelglädje i Brasilien. De hoppas att så många barn och unga som möjligt kommer att få möjligheten att spela basket, oavsett deras förutsättningar. Detta partnerskap är ett stort steg mot att skapa en ljusare framtid för Brasiliens ungdomar.

Intresset är stort för Bergos basketplaner, och inom en snar framtid kommer ytterligare fem stycken 3x3-planer att levereras till olika platser i Brasilien, inklusive till det brasilianska 3x3-landslaget, till parker och klubbar. Bergo ser positivt på att många fler 3x3-planer kommer att levereras till Brasilien för att få många fler att spela basket.

Om Bergo Flooring: Bergo Flooring är en framstående leverantör av sportgolv med miljövänliga och FIBA-godkända sportgolv som används över hela världen. Företaget är engagerat i att erbjuda tillgängliga sportytor för alla, oavsett ålder, kön eller bakgrund. Bergo Flooring tillverkar sina sportgolv i egen fabrik i Anderstorp, Sverige, och har en stark historia av att främja sport och fritidsaktiviteter. För mer information, besök www.bergoflooring.com.

Om Lidingö 3x3: Lidingö3x3 är en idrottsförening i Sverige som främjar och erbjuder spontanare former av basket för unga människor i en säker, inkluderande och progressiv miljö. Utöver har föreningen två elitlag på herr- och damsidan som representerat Sverige internationellt.
Läs mer här: http://lidingo3x3.se https://kapokinfo.com/lidingo/ http://lidingo3x3.se

Om ANB: ANB har syftet att främja utövandet av 3×3 basket på ett öppet och organiserat sätt, sprida, uppmuntra och reglera dess utövande i sportens olika manifestationer i Brasilien. ANB anordnar turneringar på nationell och internationell nivå. Läs mer här: https://basquete3x3.com.br/

Om Viver Basquete: Viver Basquete är ett socialt projekt som arbetar med små barn och tonåringar i kommunen Nova Lima, Minas Gerais, Brasilien. Läs mer här: Viver Basquete – SV – Kapok (kapokinfo.com)

För mer information, vänligen kontakta:

Bergo Flooring, Peder Ståhl, Project Manager Sport, peder.stahl@flooring.se, 070-591 61 07

Lidingö 3x3, Oliver Övrebö Silveira, Ordförande, lidingoe3x3gnb@gmail.com, +46 73-568 07 04