En enorm matta av Bergogolv på Sergels Torg

En enorm matta av Bergogolv på Sergels Torg

Ett livfullt konstverk av Bergo’s golvplattor i tretton olika färger täcker delar av Sergels Torg i Stockholm och är skapat av konstnären Cilla Ramnek.

För cirka ett år sedan inledde ”På Sergels Torg” ett samtal med konstnären Cilla Ramnek om att skapa ett platsspecifikt verk för Sergels torg. Hennes idé, som presenterades i form av en pärlplatta, var en enorm matta som tillfälligt skulle täcka delar av torget och Jörgen Kjaergaards klassiska svartvita mönster.

Konstnären Cilla Ramneks idé – från pärlplatta till en enorm matta på Sergels Torg. Foto: Clement Morin

Cilla Ramnek är textilare i botten. I hennes arbete refererar hon nästan alltid till textila tekniker, utan att egentligen använda textila material. Broderiknuten, maskan i en stickning eller inslaget i en väv. Själva skapandet, kommer till ungefär som en målning. Stora drag först, linjer, sen balansera varmt och kallt och spela med valörer och detaljer.

– Jag använder a l d r i g datorn när jag skapar min idé. Först tecknar jag, sen använder jag pärlor, sen oftast kakel eller klinker, säger Cilla Ramnek.

Konstverket är en hybrid mellan folkkonst och graffiti. En färgexplosiv mönsterkrock som tar tag i platsen och speglar neonljus, reklambudskap, fasadernas arkitektur, Öhrströms glasobelisk, gatornas sträckning och trafikens ständiga rörelse.

– Jag blev extremt inspirerad av blotta tanken på att göra en matta just för den här platsen. Mitt arbete är alltid platsspecifikt. Jag är urstockholmare och väldigt intresserad av hur staden utvecklas, arkitektur mm. Jag kände omedelbart att det skulle vara en s t o r matta. Jag kom att tänka på Bergo’s golvplattor som testat lite förut. Jag läste på om materialet och studerade färgskalan. Saken var klar! Ett fantastiskt material att arbeta med, säger Cilla Ramnek.

Det tog fyra dagar för Cilla Ramnek och hennes team att lägga konstverket. Foto och Film: Clement Morin.

Det iögonfallande stora och färgsprakande konstverket med 580 kvadratmeter eller 6 336 plattor är nu på plats och kommer täcka delar av Sergels Torg fram till mitten av augusti 2021.

Se mer på Instagram @cillaramnek och @pasergelstorg

Om Cilla Ramnek
: Cilla Ramnek föddes, bor och arbetar i Stockholm. Hon tog examen i textilkonst vid University of Arts, Crafts & Deign i Stockholm 1990. Hon har sedan dess utvecklats till en mångkulturalist och skapare som rör sig fritt mellan material, kommersiella uppdrag och utredningsarbete i studion, solo- eller grupputställningar. , konst för allmän miljö, böcker, föreläsningar, design, utställningsdesign och kuratoruppdrag.

Om ”Sergels torg”: är ett platssamverkansprojekt mellan Stockholm stad, lokala fastighetsägare, näringsliv och civilsamhälle. Vi vill skapa ett levande Sergels torg där människor kan dela kulturupplevelser i det offentliga rummet.

Om Bergo Flooring: Bergo Flooring utvecklar godkända och prisbelönta multifunktionella golv till olika användningsområden för sport, event, offentlig miljö, hemmiljö och marina golv. Utveckling och produktion sker i egen fabrik i Anderstorp, Sverige sedan 1972 och är originalet.