Foto: Bergo Flooring

BERGO FLOORING FIRAR 50 ÅR AV GOLVLÖSNINGAR

Bergo Flooring har utvecklat, producerat och levererat multifunktionella golvplattor sedan 1972. Nu, under ledning av familjen Lindén, firar Bergo Flooring 50-årsjubileum 2022.

Mannen som tände Bergo Flooring-gnistan 1972 var grundaren Fritjof Bergquist, som tröttnade på att spela tennis på svart, hård asfalt och leriga grusbanor. Han utvecklade en produkt som visade sig vara lösningen, även för andra ytproblem.

1987 tog Reine Johansson med familj över verksamheten. Under åren 2001-2017 utvecklade Johansson och familjen Lindén företaget framgångsrikt till att bli en global aktör. Sedan 2017 har familjen Lindén varit ensamägare och ledande stjärnor i företaget.

– Jag har mina rötter inom plastindustrin från både min farfar och far. Det finns en lång tradition av entreprenörskap inom min familj, här i Anderstorp. Det var i den här regionen jag lärde mig om att driva långsiktig verksamhet, säger Emil Linden, VD för Bergo Flooring.

Tennisbanans lösning ledde till en mängd användningsområden. Idag finns Bergogolv i otaliga fritids- och idrottsanläggningar och används av de stora förbunden. Du hittar produkterna i garage, förråd och balkonger. Golven kan ses i offentliga utrymmen, såsom butiker, bilhallar och evenemang. De kan till och med hittas i den hårdaste miljön av alla – på fartygsdäck utomhus.

– Vi är inget traditionellt golvföretag. Våra golv löser problem på ytor där de flesta andra golv inte fungerar. Det har varit en del av vårt framgångskoncept. Varje miljö har sina specifika utmaningar, därför har vi tagit fram produkter, anpassade för olika miljöer, fortsätter Emil.

Bergoplattan är originalet, och från den ödmjuka början 1972, har företaget idag en världsledande roll inom multifunktionella golvplattor och exporterar för närvarande över 80 % av försäljningen till mer än 40 länder.

– Vi spelar en viktig roll i att bygga social hållbarhet. Vår lösning leder till en mer aktiv livsstil och bidrar till förbättrad hälsa, ett mer integrerat samhälle, på ett miljömässigt hållbart sätt. Vi skapar platser – där aktiviteter kommer till liv. Det tycker vi är viktigt, både idag och för kommande generationer, avslutar Emil Lindén.