Bergs Hyreshus vill bygga nya lägenheter i Hackås

Bergs Hyreshus AB vill bygga 8 nya lägenheter vid Hovslidenområdet i Hackås.
Behovet av nya lägenheter i Bergs kommun är stort och ser ut att öka under kommande år.
Hovslidenområdet i Hackås faller sig naturligt då det finns en lång kö för boende där samt att det är pendlingsavstånd till både Östersund och Svenstavik.

- Ett av våra främsta mål i kommunen är att vi behöver bli fler invånare. Att då också ha bostadsbrist är väldigt frustrerande. Nu tar vi första steget att bidra till fler bostäder i kommunen och det känns riktigt bra, säger Therese K Zetterman, kommunalråd Bergs Kommun.

Bergs Hyreshus AB har under en längre tid sett över hur man skall kostnadseffektivt kunna bygga hyreslägenheter i landsbygd. Förebilden är SABO kombohus BAS men det kan även bli andra lösningar då en upphandling enligt LOU först skall genomföras.
Målsättningen är 8 lägenheter och att alla lägenheter skall kunna användas oavsett om det är en barnfamilj, äldre eller någon med funktionsnedsättning. Flexibilitet och bra hyresnivå har varit ledord under processen.

- Det är klart det är roligt att få bygga nya bostäder. Det visar på en tillväxt och tillför något nytt i vårt bestånd. Hackås är också en ort med närhet till regionens centra, Östersund, samt Bergs kommuns centra, Svenstavik. Sedan flera år tillbaka har vi en längre kö för lägenheter i Hackås. Det är alltså en naturlig ort att börja med för framtidens bostadsbyggande, säger Hans Green, VD Bergs Hyreshus AB.

I det SABO kombohus BAS som står förebildi processen finns 8 lägenheter, fördelade på 4 stycken 2 RoK och 4 stycken 3 RoK. Standarden är hög med kakel och klinker i badrum tillsammans med egen tvättmaskin och torktumlare, modernt kök och stora ljusa sovrum.

Therese K Zetterman, kommunalråd Bergs Kommun, 070-303 15 50.
Svarar gärna på frågor om Bergs kommun, kommunens utveckling samt behovet av fler bostäder.

Hans Green, VD Bergs Hyreshus AB, 070-573 52 86.
Svarar gärna på frågor om Bergs Hyreshus AB, byggandet av nya lägenheter och dess process.

• allmännyttan
  • fastighetsbolag
  • boende

• Jämtland

Bergs Hyreshus AB är ett kommunalt fastighetsbolag ägt av Bergs kommun. Bolaget äger och förvaltar drygt 700 lägenheter samt kommersiella-, industriella- och kommunala lokaler. Beståndet finns spritt inom hela Bergs kommun, med en koncentration till centralorten Svenstavik. Bolaget har drygt 20 anställda och har sitt säte i Svenstavik.