Brand vid Hackås skola på långfredagen - nu sanerar vi för att verksamheten ska kunna återupptas

Det brann vid Hackås skola under långfredagen. Sent under kvällen lyckades räddningstjänsten få branden under kontroll genom att riva delar och släcka på marken.

Bergs Hyreshus AB har inlett saneringen och arbetet för att våra hyresgäster, Bergs Kommun, ska kunna fortsätta bedriva sin verksamhet redan från första ordinarie öppetdag nu på tisdag.
Förutsättningarna för att nå den målsättningen ser just nu goda ut.

Branden verkar ha startat i soprummet och sedan spridit sig till ventilationsrummet samt vinden ovanför. Efter flera timmar av släckningsinsats togs en grävmaskin dit som fick riva ned de utsatta delarna på marken där släckning genomfördes.
De materiella skadorna är stora men innebär rent fastighetsmässigt inte något hinder att driva förskola - skola - fritids vidare efter sanering. Dock återstår ett stort reparations- och återuppbyggnadsarbete för bl.a. köket.

Mediakontakt:
Hans Green, VD Bergs Hyreshus AB, 070-573 52 86