Det nya boendet för ensamkommande asylsökande barn placeras i Myrviken. Bergs Hyreshus AB går vidare i processen.

Bergs Hyreshus AB har fattat beslut om placeringen utav nytt boende för ensamkommande asylsökande barn. Valet har fallit på mark som bolaget redan äger och som ligger i Myrviken.
Valet har gjorts utifrån närhet till skola, fritidsaktiviteter, lokaltrafik, kvalitet på marken samt närheten till de el och VA anslutningar som behövs. Det aktuella markområdet är också lagom stort för att rymma etableringen och är beläget strax bakom brandstationen i Myrviken.

- Vi har valt marken i Myrviken med omsorg. Vi har nära till anslutningar av el och VA samt att vi behöver göra minsta möjliga markjobb. Och det är en stor fördel när vintern försvinner då de boende kommer att få en bra utemiljö från start i stället för en massa stenkross efter bygget, säger Sven-Erik Freskgård, fastighetschef Bergs Hyreshus AB

Det fortsatta arbetet är delvis beroende av bygglovsprocessen. Platsen som valts är rätt enligt detaljplan vilket underlättar själva bygglovsansökan.

Information om placeringen har idag lämnats i alla berörda grannars brevlådor i Myrviken.

Sven-Erik Freskgård, fastighetschef Bergs Hyreshus AB, 070-372 28 21

Hans Green, VD Bergs Hyreshus AB, 070-573 52 86

• hans green
  • fastighetsförvaltning
  • fastighetsbolag
  • boende
  • ensamkommande asylsökande barn
  • ensamkommande
  • flykting
  • asyl
  • hvb
  • lägenheter
  • lokaler
  • bergs kommun
  • bergs hyreshus ab
  • bergs hyreshus

• Jämtland

Bergs Hyreshus AB är ett kommunalt fastighetsbolag ägt av Bergs kommun. Bolaget äger och förvaltar drygt 700 lägenheter samt kommersiella-, industriella- och kommunala lokaler. Beståndet finns spritt inom hela Bergs kommun, med en koncentration till centralorten Svenstavik. Bolaget har drygt 20 anställda och har sitt säte i Svenstavik.