Murat Tlupov, Fatima Maskitou, Youssef Abdulkhaliq, Sarah Nyangena, Ramadan Husein och Indira Sojtaric är några i gänget bakom årets matfestival i Bergsjön.

Årets matfestival i Bergsjön är digital

Pandemin satte stopp för Bergsjöns matfestival förra året. I år sker den digitalt med filmer och recept på webben. Alla är välkomna att bidra – kanske just ditt recept blir en vinnare!

– Mat är gemenskap och något att glädjas åt. Alla gillar god mat och här i Bergsjön bor människor från jordens alla hörn. Vilken rikedom att dela med sig av, säger Sarah Nyangena områdesutvecklare på fastighetsbolaget Balder och en av arrangörerna bakom matfestivalen.

Det sammanfattar bra tankarna kring matfestivalen på Komettorget som arrangerades för första gången 2019. Då gick det över förväntan och massor av människor kom för att smaka på och köpa olika sorters läckerheter, träffa föreningar och grannar och helt enkelt bara ha trevligt.

– Det var fantastiskt roligt och ett lyft för Bergsjön. Nyfikna kom från hela området, från lägenheter, villor och radhus för att träffas och få inspiration till sitt eget kök, säger bergsjöbon Indira Sojtaric, som är en hängiven rawfood-entusiast.

2019 deltog hon i festivalen och hade med sig smakprov på bland annat olika sorters veganska kakor och andra läckerheter. I år är hon en av fem personer som deltar med sina recept i matfestivalen och Indira bjuder på rawfoodtacos.

– Rawfood, eller råkost som man säger på svenska, innebär att maten inte får hettas upp till mer än 42 grader för att bevara så mycket som möjligt av näringen. Men det betyder inte att man inte kan laga massor av god mat på det sättet. Till de här tacosen är köttet utbyt mot goda röror av krossade cashew- och hasselnötter och vi har salladsblad i stället för de traditionella tacoskalen, säger Indira, när hon tillsammans med de andra deltagarna filmas när de berättar om sina maträtter.

Filmerna kommer att ligga ute på festivalen webbplats tillsammans med recepten. Tanken är att alla som vill också ska kunna bidra med recept.

– Vi vill att webbplatsen ska vara en levande mötesplats där människor både kan hitta recept, och lägga ut sådana de vill tipsa andra om, gärna med en filmsnutt när de lagar maten, säger Sarah Nyangena.

Vid en av grytorna står Fatima Maskitou. Hon tillagar en traditionell marockansk kycklinggryta som består av kyckling, potatis, ärtor, vitlök, koriander, gurkmeja, svartpeppar och ingefära. Alla ingredienser läggs i samma gryta och får koka tillsammans.

– Jag lagar den i en vanlig stor kastrull, men den kan också lagas i en ångkokare eller en nordafrikansk så kallad Tagine-gryta. Den här grytan är så enkel att göra, men ändå så god. Det är koriandern och vitlöken som gör det, säger Fatima.

Ute på gården är grillen i full gång. Där står Ramadan Husein och grillar lammkotletter och kycklingvingar i massor. De serveras senare bland annat med färskpotatis som ligger på grillen i aluminiumfolie insmorda med salt och dill. När Ramadan grillar marineras köttet och en viktig ingrediens är kryddblandningen Vegata.

Ramadan har hjälp vid grillen av Youssef Abdulkhaliq vars maträtt redan är klar och ligger i värmeugnen i väntan på de andra. Han serverar en tallrik med stekt lax och potatis, ris med vermicelli samt sallad. Detta lagar han genom att först koka vermicelli för att få den guldiga färgen och sen lägga i riset att koka i vatten med lite salt och olja.

I årets digitala matfestival ingår en rad tävlingar som pågår under hela sommaren.I första tävlingen utser en jury en vinnare bland de bidragen på recept/filmer som allmänheten lämnat in.

– Pandemin pågår ju fortfarande, men vi vill hålla matfestivalen vid liv och valde att göra den digital i år i väntan på nästa år då vi återkommer till Komettorget. Vårt mål är att festivalen ska bli ett kännetecken för Bergsjön och något som lockar hit folk från hela Göteborg. Nu hoppas vi många tar chansen att vara aktiva på vår webb, deltar i våra tävlingar och delar med sig av sina godaste recept, säger Murat Tlupov, områdesutvecklare på Balder i Bergsjön.

Recept som lämnas in till festivalens webbplats före den 14 augusti deltar i tävlingen ”Mitt recept”.

Fakta: Bergsjöns matfestival, 19 juni

Arrangeras första lördagen på sommarlovet, i år den 19 juni. I år är den på grund av pandemin digital på www.bergsjonsmatfestival.se. Men arrangörerna räknar med att redan nästa år vara tillbaka på Komettorget.

Var med och tävla!

Var med i tävlingen om en matkasse! Allt du behöver göra är att skriva in ditt favoritrecept med ingredienser, mängder och hur man gör SENAST 14 augusti 2021. Skriv gärna en kort historia om din maträtt om varför den är just din favorit. Glöm inte namn på både dig och rätten. Och såklart kontaktuppgifter. Så vi vet vart matpåsen ska.

I slutet av sommaren koras vinnaren av en jury och presenteras klockan 12.00 den 21 augusti 2021. Recepten lämnas till Mitt recept på matfestivalens webbplats.

Bergsjöns matfestival arrangeras av Balder, Familjebostäder och Bergsjön 2021 med stöd av bland annat Göteborg Stad, Navet, Hälsoteket, Generation PEP, boende i nordöstra Göteborg och föreningslivet.

Länk till Bergsjöns matfestival

-----------------------