– Det räcker inte att bara bygga hus om människor ska trivas och ha det bra, säger Erik Windt-Wallenberg, ny ordförande i Bergsjön 2021.

Bergsjön 2021:s nya ordförande blickar framåt med en bra känsla

– Vi har fått fart på byggandet och det finns en positiv utveckling här i Bergsjön, säger Erik Windt-Wallenberg som i mars blev ordinarie ordförande i Bergsjön 2021.
Samverkan mellan fastighetsbolag och med övriga samhället är nyckeln till framgång menar han. Det räcker inte att bara bygga hus om människor ska trivas och ha det bra.

Erik Windt-Wallenbeg är också vd Egnahemsbolaget, ett av de tio fastighetsbolag som ingår i samarbetet Bergsjön 2021. Bolaget har försett många göteborgare med egna hem sedan starten 1933. Idén är att byggas småhus som även de med lägre inkomster har råd med.

– Precis så tänker vi fortfarande, och det är också en bärande idé för utvecklingen av Bergsjön. Här behövs många olika sorters bostäder, så att de som vill bo kvar i området ska kunna göra det även vare sig man vill bo i hyresrätt, bostadsrätt, radhus eller villa, säger Erik Windt-Wallenberg.

Folk vill bo kvar
Och intresset bland Bergsjöborna att flytta från lägenhet till exempelvis bostadsrätt eller radhus är stort. Det visar försäljningen av Egnahemsbolagets bostadsrätter i BRF Bergsjöbyn och Balders radhus i Bergsjö Småstad. Lägenheterna har gått år som smör i solsken och många köpare är unga Bergsjöbor.

– Det är ett mönster vi ser var vi än bygger. De allra flesta vill bo kvar i sitt område, som man känner till och trivs i. Man vill inte lämna det man är van vid och rycka upp barnen från skola och kompisar. Därför är det jätteroligt att vi nu tillsammans kan erbjuda Bergsjöborna fler boendealternativ, säger Erik Windt-Wallenberg.

Ökad trygghet och trivsel
Att driva på och underlätta för nybyggnation och en större variation av bostäder är alltså en viktig fråga för Bergsjön 2021. Men också att rusta upp befintligt bestånd för ökad trygghet och trivsel. Här har samverkan inom Bergsjön 2021 stor betydelse.

– De förvaltande bolagen har stor nytta av att kunna utbyta erfarenheter med varandra. Vad har funkat bra, och vad funkar mindre bra? Att kunna gå in med gemensamma insatser ger också större effekt än om var och en jobbar på ovetande av varandra. Inte minst gäller det trygghetsskapande och brottsförebyggande åtgärder, säger Erik Windt-Wallenberg.

Samverkan med andra
En annan viktig del Bergsjön 2021:s arbete är samverkan och nätverkande med samhället i övrigt. Det handlar till exempel om lokalt föreningsliv och näringsliv, kommunala verksamheter och polisen.

Ett exempel är den avsiktsförklaring om samverkan för ökad trygghet som sex fastighetsbolag, polisen och stadsdelsnämnden skrev under i december förra året. Men också att stödja och hjälpa till att förverkliga idéer som kan bidra positivt i stadsdelen.

– Det räcker inte att bygga nytt eller rusta upp hus. Man måste också utveckla det mjuka runt omkring. Bergsjön 2021 har ju egentligen ingen egen verksamhet, utan ska fungera som katalysator och ge förutsättningar så att lokala initiativ kan bli verklighet, säger Erik Windt-Wallenberg.

Byggandet har tagit fart
Bergsjön 2021 har funnits i tio år. Vad har hänt under den här tiden, har utvecklingen gått framåt? Även om det fortfarande finns en hel del problem så tycker Erik Windt-Wallenberg att det går framåt och att Bergsjön 2021:s arbete har spelat roll. Han nämner några saker:

Byggandet har tagit fart rejält på senare år, inte minst av parter inom Bergsjön 2021.

Bergsjön 2021 har också varit drivande i framtagandet av en detaljplan för byggandet av 700 nya bostäder i projekt Solgatan, mellan Rymdtorget och Komettorget. Där borde det vara möjligt att komma igång med byggande om ett par år, tror Erik Windt-Wallenberg.

Ökad trygghet och framtidstro

De årliga trygghetsundersökningarna visar att punkter om trygghet, jobb och framtidstro har haft en positiv utveckling på senare år. Bergsjöbornas medelinkomst börjar också komma i kapp den genomsnittliga för Göteborg.

– Bergsjön får ofta svarta rubriker, men det händer så mycket positivt här som det är viktigt att lyfta och berätta om. Och så kommer Göteborgs nästa kulturhus som just nu byggs här i Bergsjön att betyda jättemycket. Det kommer att locka hit människor från hela Göteborg, bli en mötesplats att vara stolt över och ge massor av möjligheter för alla Bergsjöbor som vill se eller utöva kultur i olika former, säger Erik Windt-Wallenberg.