Kelvin Banye, Rais Abbas, Alismir Jugo och Anthony Omozuafo är några av trettiotalet föreningsvandrare som ger sig ut i kvällsmörkret på fredagskvällen.

I ur och skur för tryggare kvällar

I ur och skur, året runt, är de ute och vandrar så det ska kännas tryggt och säkert på kvällar och helger i Östra Göteborg.
– Vi har en lugnande effekt och folk uppskattar att vi finns, säger Alismir Jugo som föreningsvandrat i ett par år.

Det är mörkt, regnigt och en fredagskväll strax före jul när ett trettiotal medlemmar från olika föreningar samlas utanför Sandeklevshallen i Bergsjön för att ge sig ut i kvällen. Några åker till Kviberg, andra till Kortedala, Gamlestan, Utby och ett par grupper åker mot Komet- och Rymdtorget.

På sig har de gula västar där det står Föreningsvandrare på ryggen. Under kvällen ska de vandra runt i områdena för att öka tryggheten och bidra till lugn.

– På fredag och lördag kväll deltar så många föreningar att vi täcker de viktigaste platserna. Och vi är ute även om det är julafton eller nyårsafton säger, säger Elin Jageteg, föreningssamordnare i Östra Göteborg som tillsammans med sin kollega Yoonis Hassan planerat kvällens vandring.

En lugnande effekt
Planeringen startar efter att de på torsdagar har haft sin veckovisa uppföljning om läget i staden tillsammans med trygghetsansvariga i alla stadsdelar. Därefter vet de var vandrarna bäst behövs och gör en plan för vilka som ska gå var kommande helg. Varje förening bidrar med två vandrare per kväll.

– Det känns jättebra att kunna hjälpa till med trygghetsarbetet på det här sättet. Vi har en lugnande effekt bara av att finnas på plats, men ingriper inte om det är bråk eller så. Men ofta droppar knarkhandlarna av om vi kommer till en plats, säger Alismir Jugo, som vandrar för föreningen Balkan Blues Company.

En fördel med föreningsvandrare är att det att det är vuxna som redan är aktiva i lokala föreningar och ofta redan känner barn och unga som de möter ute på kvällarna.

– Vi får beröm av folk vi möter, att det känns lugnare och att de vågar gå ut med hunden på kvällen, säger Anthony Omozuafo från Nigeria Family Kulturförening.

Positivt också för föreningarna
Att vandra tillsammans så här har också visat sig vara positivt för vandrarna själva – och för deras föreningar. Deltagarna från olika föreningar lär känna varandra och kan ge tips och bidra med sina erfarenheter.

– Det är jätteviktigt, inte minst eftersom många inte varit i Sverige så länge. Man får nya kompisar och lär sig massor, säger Kelvin Banye från föreningen Glios.

Föreningsvandringarna startade 2012, men då med endast fem föreningar. Sen har det gått rakt uppåt. Nu är 16 föreningar aktiva och det finns en kö med fler som vill vara med. En stor förändring kom 2015 då det beslutades att en del av stadsdelens föreningsbidrag skulle gå till trygghetsarbete tillsammans med lokala föreningar, vilket gör att föreningarna får 500 kronor per kväll de deltar i vandringarna.

– För många föreningar betyder pengarna jättemycket, till exempel att man kan betala för en föreningslokal, säger Rais Abbas från Hallasan Taekwondoklubb.

Föreningssamordnarna Elin Jageteg och Yoonis Hassan ser att föreningarnas insats i trygghetsarbetet betyder mycket, inte minst i Bergsjön.

Samarbete för ökad trygghet
Föreningsvandringen är en del i samarbetet med det lokala föreningslivet för ökad trygghet. En annan är helgidrotten då man hjälps åt att ha Sandeklevshallen öppen med olika aktiviteter på helger och lov så att det ska finnas nåt att göra för barn och unga.

Samarbetet med föreningslivet har legat under stadsdelen, och nu är det osäkert vad som händer efter årsskiftet med Göteborgs stads nya organisation.

– Vi kan köra på till årsskiftet, sen vet vi än så länge inte hur det blir. Vår förhoppning är förstås att vi ska kunna fortsätta med det här framgångsrika och unika trygghetsarbetet, säger föreningssamordnarna Elin Jageteg och Yoonis Hassan.

FAKTA / Föreningsvandrarna Östra Bergsjön

Medlemmar från olika lokala föreningar är sedan år 2012 ute och vandrar i stadsdelar i Östra Göteborg för att öka tryggheten. Det är en del av stadsdelens trygghetsarbete och föreningarna får ekonomisk ersättning för sin insats. Föreningsvandrarna är ute varje fredag och lördag kväll i olika områden, bland annat Bergsjön. I Bergsjön är föreningsvandrare dessutom på plats även torsdag, söndag och måndag kväll och det finns möjlighet att ha extra vandringar utöver det vid behov.

De 19 klubbar som varit aktiva i föreningsvandring under 2020 är: Hallasan Taekwondoklubb, Ahlusuna, Bergsjön SK + föräldraförening, Balkan Blues Company, Babylon stöd och hjälpförening, Jubba familjeförening, Ghana Union, Somalia och Sveriges vänskapsförening, Glios (Green Light International Organisation Sweden), Eritreanska föreningen Kortedala, Bergsjön Somali kommitte, Dalsan , Angered SK, Bergsjön Somaliska Kvinnor och barn förening, Somalia unga utvecklingsförening, Nigeria Family Kulturförening, Al Maz Welward, Kurdiska Föreningen och Hyresgästföreningen Ringblomman.