Barnskötaren Hanna Wolodarska och föräldern Wardo Ali hoppas att fler ger sina barn chansen att gå i förskola. Här åker de rutschkana med Wardos två barn Munasar och Mubaraak.

Satsning för fler barn i förskolan

Wardo Ali var som många föräldrar nervös när hon för första gången skulle lämna sitt barn på förskolan. Nu är hon helt trygg och uppmanar andra att ge barnen den möjligheten.
– Barnen får träffa andra, de får kompisar, lär sig massor och språket blir bättre, säger hon.

I Bergsjön går 15 procent av barnen i åldern 3–5 år inte i förskolan, det är lägst andel i hela Göteborg. Skillnaden är tydlig mellan många av förortsområdena och de mer centrala delarna av staden. Det här vill Göteborgs stad ändra på. Genom ett pilotprojekt i Bergsjön hoppas man få fler föräldrar att ta chansen till åtminstone de 15 avgiftsfria timmarna per vecka som man har rätt till.

– Förskolan är bra för barnen på så många sätt och för jämlikhetens skull är det jätteviktigt att fler barn får möjligheten att gå, säger Nina Åkeson processledare Jämlik stad på förskoleförvaltningen i Göteborg.

Svårt och krångligt att söka
I pilotprojektet Fler barn i förskolan i Bergsjön har hon och hennes kollegor tittat närmare på vad det beror på att föräldrarna väljer att låta barnen vara hemma, och vad man kan göra för att få fler föräldrar att skriva in barnen på förskolan.

Bristande kunskap om vad förskolan är, vad barnen gör där och hur den fungerar är en av faktorerna, men också att det är svårt och krångligt att ansöka. Många vet inte att det har rätt till 15 avgiftsfria timmar i veckan och andra tänker att de kanske inte kommer att bo kvar så länge.

– Vi måste helt enkelt bli bättre på att berätta vad förskolan gör och hur den fungerar, säger Nina Åkeson.

Medborgarkontoret hjälpte till
Bergsjöbon Wardo Ali håller med. Hon visste väldigt lite om förskolan när hon skulle börja plugga och behövde barnpassning. Genom en Facebook-grupp kom hon i kontakt med en kvinna som kunde berätta en del för henne, bland annat att personalen som jobbar på förskolor är utbildade.

För att få mer information gick Wardo till medborgarkontoret på Bergsjöns bibliotek. Där fick hon bra hjälp av personalen som också hjälpte henne att fylla i ansökan.

I projektet har personal från olika verksamheter som kommer i kontakt med barnfamiljer fått kunskap om förskolan för att kunna ge föräldrar som Wardo den information de behöver. Man har också tryckt upp informationsmaterial, filmer, affischer och foldrar, på elva språk som finns på platser dit barnfamiljer kommer. Pilotprojektet har kommit fram till att det är just den här typen av samverkan som behövs för att information ska nå ut till föräldrarna.

De hade också tänkt jobba med uppsökande verksamhet, men där satte pandemin stopp. Nu hoppas de kunna komma i gång med det när lärdomarna från pilotprojektet i någon övergår till den vanliga verksamheten och pandemin klingar av.

Ser många fördelar
Hanna Wolodarska är barnskötare på förskolan Aniaragatan 5 där Wardos två barn går. Hon ser många fördelar för barn som får gå i förskola innan de börjar skolan. Barnen tränar samspel med andra, de får tillhöra en grupp och de får kompisar. De får också möjligheter att testa på massor av olika saker, som att komma ut i naturen, åka båt och gå på teater. Förskolan ger barnen möjlighet att prova sig fram och hitta egna intressen. Och inte minst tycker hon att det är viktigt för barnens språkutveckling.

– Man hör att en del tror att personalen ändå inte pratar svenska på förskolan. Men det är fel. Här pratar vi svenska. Sen att många i personalen också kan ett annat språk är bara bra för barnens språkutveckling. De kan hjälpa till och förklara och fungera som en bro mellan språken för barnen, säger Hanna Wolodarska.

Fick byta förskola
Wardo Ali var orolig när hon skulle lämna sin äldste son på förskolan första gången, och där funkade det inte heller så bra. Så hon kontaktade kommunen och fick byta.

– Skriv det. Det är nog många som inte vet att man får byta om man inte är nöjd. För mig är det viktigt att ha en bra kommunikation med personalen. Nu är jag trygg och tycker att förskolan är jättebra för mina barn, säger Wardo Ali.

Här hittar du broschyrer och filmer om förskolan på elva olika språk.