Hanna Jansson och Azadeh E. Zaghi, projektledare för Kulturstråket i Bergsjön, välkomnar idéer på aktiviteter.

Stråk som lyfter kulturen i väntan på kulturhuset

Dans, teater, konst, poesi, film och happenings. Genom Kulturstråket i Bergsjön kommer en massa spännande att hända de närmaste åren.
– Vi vill skapa plats för och uppmärksamma konst och kultur i Bergsjön nu när vi ska få ett eget hus fyllt med kultur, säger Azadeh E. Zaghi och Hanna Jansson, projektledarteam för Kulturstråket.

Nästa år får Göteborg ett nytt kulturhus och det ligger på Rymdtorget i Bergsjön. Bygget är i full gång, men inte bara det. Parallellt med att huset tar form så växer också innehållet fram – kulturen som ska fylla huset med aktiviteter.

– Kulturstråket är en treårig satsning för att lyfta konst och kultur i Bergsjön. Huvudfokus är stråket mellan spårvagnshållplatsen Rymdtorget och kulturhuset. Men det kommer att hända massor av spännande saker runt om i Bergsjön, säger Hanna Jansson, en av projektledarna för Kulturstråket.

Arbetet är i full gång. Utställningen ”Massa mönster” i Allas Ateljés lokal i Bergsjöns centrum i början av juni är ett exempel på vad som hänt hittills. Den visade en historisk resa genom det svenska textiltrycket och i samband med utställningen ordnades en workshop där deltagarna fick skapa sina egna mönster inspirerade av utställningen.

I samband med utställningen ”Massa mönster” fick deltagarna göra egna mönster på örngott utifrån inspiration av utställningen om svensk textilhistoria.

Är med när det händer
En workshop för unga i att skriva raptexter med poeten Elias Abi Jaber och en cirkusskola första veckan på skollovet är andra exempel på aktiviteter som redan ägt rum. Och inför hösten är flera saker redan inplanerade. Kulturstråket är med när det händer, till exempel på Tellusfestivalen och höstens konstrunda.

I september visas i Allas ateljé en utställning om odling och våra tankar kring maten vi äter och framtidens odling. Den 17 september visas föreställningen Reflekterad olydnad i Bergsjöskolans aula. Den är skriven av poeten Ferhiya Feysal som vann Ortens poet 2018, och regisserad av dramatikern America Vera-Zavala.

Den 21 november kommer Cirkus Cirkör med sin föreställning ”Passa” till Bergsjöskolans gympasal, då finns också möjlighet att efteråt testa akrobatik, jonglering och lina tillsammans med artisterna. I slutet av november visas ”En rimligare värld” – en utställning om demokrati, yttrandefrihet och om Folkets hus och Folkets park i Allas Ateljé i Bergsjöns centrum.

Kulturintresserade i Bergsjön
Kalendariet fylls hela tiden på med nya aktiviteter. Och kanske viktigast av allt är de träffar med kulturutövare och andra intresserade Bergsjöbor som tar fart i september.

– Det finns så mycket kreativitet och skapande här i Bergsjön och med den här satsningen hoppas vi kunna lyfta och ge möjligheter för konst och kultur här att växa, säger Azadeh E. Zaghi, som är konstnärlig projektledare för kulturstråket.

Hon är en Göteborgsbaserad konstnär med rötterna i Iran. I sin konst berör Azadeh ofta frågor om internationella relationer, demokrati, rasism och orättvisor och hon arbetar med många olika uttryck, till exempel performance, video, installationer, bilder och dokumentärfilm.

Azadeh är också en av de konstnärliga pedagogerna i Allas Ateljé på Rymdtorget. Nu ser hon fram emot att få träffa fler kulturutövare och föreningar i Bergsjön för att spåna om idéer för vad Kulturstråket ska innehålla.

Allt är möjligt
– Det här är jättespännande. Just nu har vi ingen aning om vad det kan bli, men vi tänker att allt är möjligt. Jag hoppas alla som är intresserade eller har idéer hör av sig till mig eller Hanna, säger Azadeh.

Kulturstråket drivs av föreningen Navet i Bergsjön i samverkan med flera andra aktörer. Bergsjön 2021 är en av dem.

– Det var självklart för oss att vara med i det här, dels för att tydliggöra stråket till Kulturhuset. Men kanske än viktigare för att skapa möjligheter för den lokala kulturen att utvecklas och ta plats, säger Pernilla Hallberg från Bergsjön 2021.

Fakta / Kulturstråket i Bergsjön
Treårig satsning på att skapa konst och kulturhändelser i Bergsjön med fokus på stråket mellan spårvagnshållplatsen Rymdtorget och kulturhuset som nu byggs. Projektet samordnas av föreningen Navet i Bergsjön i samverkan med bland andra Higab, Bergsjön 2021, Familjebostäder, Göteborgslokaler, kulturförvaltningen i Göteborg och Västra Götalandsregionen.

Från och med augusti finns programmet för höstens aktiviteter på Navets sida på Facebook och på deras webbplats.

Kontakter:
Aazadeh E. Zaghi
, konstnärlig projektledare, azadeh.zaghi@navet.org
Hanna Jansson, projektledare, hanna.jansson@navet.org

-------------------

Vill du använda vårt material? Ange Bergsjön 2021 som källa och länka till www.bergsjon2021.se. Tänk på att bilderna inte är fria för publicering. Kontakta oss om ni vill ha tillgång till bildmaterialet.