Bergsjön 2021 fortsätter satsningen framåt och blir Bergsjön 2031

Bergsjön 2021 fortsätter satsningen framåt och blir Bergsjön 2031

– Bergsjön 2021 bildades för tio år sedan. Verksamheten är uppskattad och upplevs värdefull och vi har en unik och väl utvecklad samverkan som vi tror på och vill fortsätta med. För att visa att vi finns kvar med vårt engagemang och driv i minst 10 år till känns det naturligt att också byta namnet till Bergsjön 2031, säger ordförande Erik Windt Wallenberg.

Det var på den extra årsstämman i dag, den 22 april, som alla beslut för att Bergsjön 2021 ska kunna bli Bergsjön 2031 var klara. Namnändringen blir ett avstamp och en tydlig markör för en fortsatt satsning framåt.

Bergsjön 2031 är en plattform för samverkan med syfte att utveckla goda livsmiljöer för alla människor i Bergsjön. Arbetet sker tillsammans med Göteborgs stad, föreningar, näringsliv, boende och verksamma i Bergsjön.

– Under de tio år som vi funnits har vi utvecklat en mängd olika mötesplatser, genomfört aktiviteter, skapat utvecklingsmöjligheter och producerat evenemang. Vi har samverkat, samarbetat och fungerat som möjliggörare för andra aktörer, säger Bergsjön 2031:s verksamhetsledare Pernilla Hallberg.

Bergsjöbadet och Gärdsås mosse
Några exempel på aktiviteter där Bergsjön 2031 medverkat är utvecklingen av Bergsjöbadet tillsammans med ungdomar, nysatsningen på Gärdsås mosse som hon tycker är en av Göteborgs finaste parker. Tillsammans med IFK och Göteborgs stad har Bergsjön 2031 skapat en Creuff-court, en konstgräsplan för framtiden vid Solbackeskolan.

Bergsjön 2031 har också genomfört många och viktiga trygghetssatsningar och har samverkansavtal med kommun, polis och föreningsliv för att tillsammans skapa en positiv utveckling.

– För att stimulera fler att bygga i Bergsjön medverkade vi tillsammans med Göteborgs stad till att ett program för stadsdelsutveckling i Bergsjön togs fram. Det har gett resultat. Bara de senaste två-tre åren har Bergsjön fått över 300 nya bostäder. Eftersom målet är att få en mer blandad bebyggelse i området handlar det om både radhus och lägenheter och med olika upplåtelseformer, fortsätter Pernilla Hallberg.

Attraktiv stadsdel
Framåt finns planer på över 1100 nya bostäder i Bergsjön. Ett stor satsning är Solgatan, stråket mellan Rymdtorget och Komettorget där det planeras för 550 bostäder och en förskola.

– Vi vill att Bergsjön ska vara en attraktiv stadsdel där människor både kan och vill leva sina liv. Nu hoppas vi att detaljplanen för Solgatan ska ut på samråd under 2022 och att byggnationen kan starta om ett par år,säger Erik Windt Wallenberg, som till vardags är vd för en av organisationens medlemsföretag, Egnahemsbolaget.

Fler arbetstillfällen
De nästkommande tio åren kommer Bergsjön 2031 fortsätta att arbeta för samverkan och samarbete mellan parter i Bergsjön för ökad trivsel, trygghet och framtidstro. En viktig del i det är att verka för fler arbetstillfällen i Bergsjön.

– Det behövs fler möjligheter att inte bara bo, utan också kunna jobba i Bergsjön. Fler arbetstillfällen här gynnar också det redan befintliga näringslivet som handel och restauranger och får positiva effekter på hela samhället. Nu satsar Bergsjön 2031 minst tio år till för att ytterligare utveckla och stärka Bergsjön, säger Erik Windt Wallenberg.

Faktaruta / Bergsjön 2031
Bergsjön 2031 är ett partnerskap med fastighetsägare och utvecklare som vill vara med och skapa en positiv förändring i Bergsjön. Genom en väl utvecklad samverkan utvecklar vi goda livsmiljöer för alla människor i Bergsjön.

Medlemmar är ByggGöta, Nordin Fastigheter, Balder, Egnahemsbolaget, Familjebostäder, GöteborgsLokaler, Willhem, Victoria Park, SHH Bostad, Higab och Wallenstam.

Bergsjön 2031 klassificeras som ett svenskt BID.

Kontaktpersoner:
Pernilla Hallberg, verksamhetsledare för Bergsjön 2031
pernilla.hallberg@bergsjon2031.se

Erik Windt Wallenberg, ordförande i Bergsjön 2031
erik.windt.wallenberg@egnahemsbolaget.se

Bergsjön 2031 är ett samarbete mellan elva fastighetsägare i Bergsjön. Vi vill utveckla ett blandat boende som möjliggör boendekarriärer och inflyttning av nya Bergsjöbor. En större blandning och fler människor bidrar till ökad trivsel i Bergsjön.

Bergsjön är en stadsdel med potential och möjligheter. Vi vill tillföra kvaliteter och värden som stärker Bergsjön på lång sikt. Nybyggnation är ett konkret sätt att utveckla Bergsjön. Vi tar ett helhetsgrepp för att skapa nya miljöer och mötesplatser, och bidra till en genomgripande förändring som handlar om mycket mer än den fysiska miljön. Genom våra satsningar vill göra det möjligt för fler människor att trivas i Bergsjön.