BERNS LANSERAR EGEN PUNSCH

Berns har sedan öppnandet samlat människor intresserade av bland annat mat, dryck, musik, konst,mode, design och film. Berns öppnade 1863 som ett schweizeri och då kom människor hit för att äta bakelser, titta på underhållning och dricka punsch.

Punschen har på olika sätt förekommit i Berns historia. I slutet av 1800-talet satt dåtidens punschgubbar och filosoferade i Röda rummet och 1963, till Berns 100-års jubileum, togs en jubileumspunsch fram med namnet ”Hålligång-punsch” som anspelade på den populära Hasse &Tage-revyn som gick på Berns då.

-Detta gav oss idén att ta fram en ny jubileumspunsch lagom till vårt 150-års jubileum. Vi gilla rnamnet så det har vi behållt, men innehållet är unikt och har en bra balans mellan det traditionella och det moderna, precis som resten av Berns, säger Yvonne Sörensen Björud, vd på Berns.

Även denna jubileumspunsch kommer att heta Hålligång-punsch och har utgångspunkt i den traditionella arrakssmaken men med en modern twist av pomerans. Facile & Co AB har i samarbete med Malmköpings nya spritbolag AB tagit fram förslag. En provningsgrupp bestående av SteffoTörnquist, Edward Blom, Michel Jarmais och Yvonne Sörensen Björud, har sedan valt ut Berns jubileumspunsch.

Den 1 augusti har Berns öppet hus mellan 10-17 och firar 150-års dagen med musikalisk underhållning, guidade visningar där man får möta personligheter ur Berns historia, föredrag om Berns av Lennart Jarnhammar och mycket mer. Stora salongen kommer dukas upp i stil med 1863-års inredning och här kan du äta bakelser, dricka kaffe och givetvis prova på Berns punsch.

verksamheten med sig en fantastisk historia.  Här har människor från världens alla hörn träffats för att uppleva banbrytande konst, mode, musik, mat, design och mycket mer. Huset rymmer restaurangerna Berns Asiatiska, Berns Bistro & Bar, Berns Hotel, festvåningar, nattklubben Berns Gallery 2.35:1 och en legendarisk konsertscen. Under 2013 firar Berns sitt 150-årsjubileum och har som ett första steg öppnat ett nytt townhouse i Stockholm - Nosh and Chow. Verksamheten är en del av Stureplansgruppen.