anCnoc peatheart batch 1

anCnoc peatheart batch 1 lanseras den 8:e december på Systembolaget! (Nytt datum)

Fredagen den 8:e december lanseras anCnoc peatheart batch 1 på Systembolaget. 2800 flaskor fick Sverige totalt och kommer säljas för 549kr.

Knockdhu distillery där anCnoc single malt whisky tillverkas är en plats många svenskar har besökt genom åren och det är svårt att inte bli förtrollad av omgivningen. Vackra Knock Hill som destilleriet är uppkallat efter är vackert prydd av ljung och skuggorna över kullen sett från destilleriet bjuder på naturens skådespel. Örnen på anCnoc peatheart´s flaska ska spegla just omgivningen som är rikt på djur och natur. Denna majestätiska rovfågel ser man ofta glida genom vinden över torvmossorna runt Knockdhu distillery.

Just naturen är en stor del av vad som gjort anCnoc till den prisbelönta singel malt whisky den är idag. Knockdhu distillery grundades oktober 1894 och just områdets överflöd av naturresurser gjorde området perfekt lämpad för whiskyframställning. Det naturligt rena och kristallklara vattnet leds givmilt fram av Knock Hill från 4 olika bäckar och regionen är rikt på korn och torv. 1894 eller 2017 spelar ingen roll, anCnoc använder dessa naturresurser än idag.

En annan viktig del av whiskytillverkningen är människorna. Med 6 anställda, en extremt kompetent och rutinerad chef i Gordon Bruce så produceras detta skotska hantverk året runt, varje dag med perfektion. 1,9 miljoner liter alkohol produceras med noggrannhet och med gamla metoder varje år på Knockdhu distillery. Väl värt ett besök om man vill se ett destilleri som är varsamt uppdaterat sedan år 1894 när resan startades.

anCnoc Peatheart Batch 1 har lagrats i över ett decennium på ex-bourbonfat och alkoholhalten ligger på 46%. anCnoc´s master blender valde en malt som låg på hela 40ppm fenolhalt till anCnoc Peatheart.

Doft och smaknoter från Systembolaget:

Nyanserad, påtagligt rökig smak med fatkaraktär, inslag av gula päron, ostronskal, ljunghonung, macadamianötter, citronmarmelad och tjära.

Doft och smaknoter från anCnoc:

Man möts av en tydlig rökighet som övergår till fruktiga toner av mogna päron, äpplen, citrus och i bakgrunden en hint av tobak. Smaken är rökig med bakade söta äpplen följt av nötig choklad, söt vanilj och nyskuret citronskal, en varm eftersmak av blommig rökighet.

anCnoc peatheart batch 1

PRIS: 549 KR

VOLYM: 70 CL

ALKOHOLHALT: 46 %

LANSERINGSDATUM: 2017-12-08

ARTIKELNUMMER: 40127

28OO FLASKOR TOTALT I SVERIGE

Berntson Brands AB är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker.

Företaget har en lång och framgångsrik historia sprungen från det Bror-Eric Berntson skapade i slutet av 50-talet. Vi har under årens lopp utvecklat samarbeten med många av de största och mest välkända sprit och vinproducenterna i världen.