Berntson nya ägare av Liqueur Sève Fournier

Berntson nya ägare av Liqueur Sève Fournier

Fournier-Demars är familjeföretaget bakom den berömda likören Sève Fournier.

Destillatören Hyacinthe Fournier från Lyon och hans hustru Marie Anaïs Demars

startade likörtillverkningen redan 1832 i en gammal karamellfabrik i staden Saint-Armand-Montrond, strax söder om floden Cher i centrala Frankrike inte så långt från distriktet Cognac.

Den första tiden producerade man karameller och saft (bonbons och sirops)med olika smaksättningar som bergamott, honung, örter och viol. Sötsaker som blev väldigt populära då de sjunkande sockerpriserna gjort dem tillgängliga för allmänheten. Familjen Fournier-Demars utökades med tre barn och det blev sonen Ernest född 1869 som tog över verksamheten. Fourniers likör fick stor uppmärksamhet i Frankrike och ute i världen. Orsaken till framgångarna var givetvis den söta smaken och den höga kvaliteten men också att Ernest Fournier-Demars insett reklamens betydelse och stödde produkten gentemot barer och restauranger genom att trycka upp gratis menyer och barlistor, erbjuda skyltar, spel och askfat. Husväggarna längs de franska landsvägarna var uppmålade med reklamtexter för Liqueur Sève Fournier.

Under senare delen av 1800-talet vann Sève Fournier silver- och guldmedaljer i olika tävlingar i bl. a Paris, Liège och Milano. Framgångarna ledde till att man kunde bygga en helt ny och modern fabrik 1896. Där producerades en lång rad likörer baserade på kvalitetskonjak sk. Fine Champagne, vilket kom att bli Fournier-Demars signum. Den mest kända och prestigefyllda likören var Sève Fournier, givetvis med tillägget ”à la Fine Champagne” på etiketten dvs konjaksbas med tillsats av flera naturliga ingredienser bl a kakao och vanilj, torkad frukt och örter samt det så eftertraktade sockret. Denna digéstif blev närmast omistlig dryck i den franska gastronomiska måltiden.

I Norden fanns en stor efterfrågan för avec och likör. Konjak var redan en storsäljare på den tiden, och därmed tog man glatt emot de första leveranserna av den nya franska likören. Sève Fournier blev ett måste på bankettmenyer och överallt där den franska gastronomin hyllades. Detta segertåg fortsatte fram till 1960 och 70-talen då olyckliga omständigheter gjorde att familjen fick sälja och tillverkningen upphörde helt i Saint-Armand-Montrond 1981. Produktionen fortsatte dock hos Berger och Marie-Brizard, fram till våra dagar.

2021 tar historien åter tag i Sève-Fournier när den Familjen Eric Berntson köper Seve-Fournier.

"Vi är så glada att få denna möjlighet att utveckla varumärket Sève-Fournier och dess försäljning. Det är sällan en sådan möjlighet ges och då måste man ta vara på den. Vi i känner oss väl rustade och motiverade att förvalta denna fina och sanna historia, som väcker många skandinavers goda minnen till liv! Samt att den kommer att kunna fortsätta levereras av Berntson Wine & Spirits”, Lykke Berntson november 2021

Avec - Shot - Cocktail

Dessa tre användningsområden har dominerat konsumtionen av Sève-Fournier i Sverige.

Avec har trots allt varit dominerande, ett måste på Avec-brickan på alla fester och jubileer, en finare middag avslutas ju som bekant alltid med kaffe och Avec!

Den bestod oftast av konjak och punsch samt t ex. Grand Marnier eller Cointreau och givetvis Sève Fournier à la fine Champagne!

Söndagar eller måndagar är traditionellt restaurangbranschens lediga dag, då man kopplar av med något gott. Idag är det ofta en Amaro/Fernet eller Sève-Fournier,

Därför hittar man än idag Sève Fournier på många restauranger och barer.

Slutligen vill vi nämna Sève Fournier som bas i drinkar. Exempelvis vann drinken ”Jackpot” SM i drinkblandning år 2004 skapad av Rolf Lind.

På Eriks Restaurang ovan Katarina hissen serverades en klassisk ”Pull Car” med Sève Fournier. Sève Fournier är en användbar och karaktärsfull ingrediens i drinkar.

Pris: 209 SEK, 50CL, ABV 35%

Artikelnummer Systembolaget: Nr 638

Varufakta: Kryddig, simmig, mycket söt smak med inslag av mörk choklad, torkad frukt, marsipan, örter, pomerans och vanilj. Ton av konjak.

Presskontakt & smakprover

Eric Berntson, 070-5955449, eric@berntson.se