Chateau Lagrezette från Cahors

Nyhet! Generös Malbec från slottet Chateau Lagrezette i Cahors!

Malbec från Cahors kan vara tuff och rustik och krävande för smaklökarna. Men detta vin från Chateau Lagrezette är modernt, fylligt, mörklila och sammetslent med inslag av viol, björnbär, svarta vinbär, kryddor från faten, mogna tanniner och lång eftersmak. Och givetvis framtagen tillsammans med Michel Rolland som har varit konsult på vingården sedan 1980-talet.

Chateau Lagrezette är en av de äldsta Malbecproducenterna i världen och från ett slott med anor från medeltiden. Första skörden var klar 1503. Adhemar de Massaut byggde slottet på 1400-talet. Sedan har flera familjer tagit hand om det i omgångar. När Alain Dominique Perrin, bland annat före detta CEO på Cartier och Group Richemont, tog över slottet på 1980-talet så hade det inte fått någon kärlek sedan 1930-talet. Han blev förälskad och tog tag i restaurationen av slottet som nu är magnifikt. Idag har man 90ha vingårdar och har återplanterat den ursprungliga Malbecdruvan.

Vad äter man till Malbec i Frankrike? Cassoulet, konfiterad anka, korvar, vilt, lamm. Matchande ingredienser som svamp, lök, salvia,rosmarin, mynta, och kummin kan ta fram fruktigheten i vinet. Blåmögelost kan också fungera så kanske något att testa?

Chateau Lagrezette vinerna finns på alla Alain Ducasse’s restauranger och har uppskattats av många celebriteter genom åren.

Produktnummer;

• Lansering 27 oktober kl 10.00 i utvalda Systembolagsbutiker
  • Artikelnummer: 93733
  • Pris: 259kr
  • Årgång 2016
  • 1200 flaskor inköpta
  • Druva: Malbec

Kategorier

Berntson Brands är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Företaget har en lång och framgångsrik historia sprungen från det Bror-Eric Berntson skapade i slutet av 50-talet. Vi har under årens lopp utvecklat samarbeten med många av de största och mest välkända sprit och vinproducenterna i världen.

Vi marknadsför alkoholdrycker med fokus på kända varumärken.

Berntson Brands är ett av de ledande varumärkes företagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Företaget har en lång och framgångsrik historia sprungen från det Bror-Eric Berntson skapade i slutet av 50-talet. Vi har under årens lopp utvecklat samarbeten med många av de största och mest välkända sprit och vinproducenterna i världen.

Berntson Brands
tullvaksvägen 2