En trio induktionshällar med inbyggd fläkt

En trio induktionshällar med inbyggd fläkt

Bertazzoni är hos de flesta förknippade med fristående spisar i större format, men sedan ett par år erbjuder det italienska företaget fullsortiment för kök – bland annat tre olika induktionshällar med inbyggd fläkt.

Försäljningen av vitvaror har haft - och har - vind i seglen under pandemin, eftersom många valt att investera i sina hem, och inom kategorin inbyggnadshällar är det främst en produktgrupp som nu börjat öka rejält i försäljning – induktionshällar med inbyggd fläkt.

Det säljs ungefär 150 000 inbyggnadshällar om året i Sverige och den stora trenden de senaste åren är att induktionshällarna ersatt de keramiska hällarna i en allt större omfattning. Första kvartalet i år stod induktionshällarna för 85 procent av försäljningen, och ungefär en av hundra sålda inbyggnadshällar är en gashäll – inom denna kategori ökar försäljningen i de större storlekarna (bredare än 60 cm) medan de mindre gashällarna minskar.

Senaste trenden

Den senaste trenden inom hällar är modeller där köksfläkten integrerats i hällen, och den kategorin utgjorde ungefär två procent av försäljningen under årets tre första månader i Sverige. På några år har dessa kombinationsprodukter vuxit från noll till att sälja ungefär dubbelt så mycket som gashällarna, men tittar man på andra marknader ligger Sverige inte så långt framme, ännu. I Tyskland är nästan var tredje induktionshäll som säljs en modell med inbyggd fläkt.

Tre modeller

Bertazzoni har i sin Modern Series tre olika induktionshällar med inbyggd fläkt – dels P784ICHNE (78 cm bred) och P904ICHNE (90 cm bred) med fläkten placerad i mitten av hällen och dels P904IBHNE (90 cm bred) med fläkten placerad i hällens bakkant. Gemensamt för alla modellerna är att de har nio effektnivåer plus booster på alla zoner samt tystgående fläktar med sex olika hastigheter (max luftflöde är 720-750 m3/h).

Hällarna installeras vanligtvis med frånluft, men man kan även installera med kol- eller plasmafilter. Och skulle till exempel pastavattnet råka koka över är det ingen fara, eftersom det finns ett uppsamlingskärl (som rymmer 0,7 liter) man enkelt kan tömma när man är klar med matlagningen.

– Vi har märkt ett ökat intresse för denna typ av produkter, främst av estetiska skäl. I synnerhet de som väljer att bygga en köksö har ju mycket att vinna på att slippa montera en stor fläktkåpa ovanför hällen, säger Peter Ericsson, General Manager Bertazzoni Norden.

De tre induktionshällarna med inbyggd fläkt är nu tillgängliga i butik, och rekommenderade cirkapriser, inkl moms, är:

P784ICHNE – 33 000 kr

P904ICHNE – 37 000 kr